Tidningsutgivarna

Tidningsutgivarna ökar stödet till Ukrainas journalister

Tidningsutgivarna (TU) skjuter till ytterligare 60 000 euro i stöd till fri och oberoende journalistik i Ukraina, utöver det tidigare bidraget på en miljon kronor. ”Det här är ett tydligt kvitto på den svenska dagspressens engagemang för våra ukrainska kolleger”, säger TU:s vd Johan Taubert.

Redan samma vecka som ryska trupper inledde sitt anfall mot Ukraina tog Tidningsutgivarnas styrelse beslut om att donera en miljon kronor till stöd för ukrainska journalister och lokala publicister. I går beslutade en enig TU-styrelse att bidra med ytterligare 60 000 euro.

”Vi har en moralisk skyldighet att stötta de journalister som riskerar sina liv för att rapportera från kriget och genom sina insatser starkt bidrar till att omvärlden får kontinuerliga rapporter om situationen i landet”, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.

Pengarna från Tidningsutgivarna går till Ukrainian Media Fund, som TU varit med och startat tillsammans med sina nordiska systerorganisationer, Bonnier News och Gazeta Wyborcza Foundation. Det är ett långsiktigt åtagande där fonden med hjälp av bland annat Ukrainas motsvarighet till Tidningsutgivarna och landets journalistförbund förser ukrainska journalister och publicister med resurser i form av pengar och skydds- och arbetsutrustning.

”Gazeta Wyborcza Foundation i Polen är en viktig länk i samordningen av det internationella stöd vår fond får från alla bidragsgivare och vid de tillfällen jag under våren besökt Warszawa har jag imponerats av hur hands on hjälpinsatserna är. De ekonomiska bidragen och fondens arbete gör verkligen konkret skillnad för våra ukrainska kolleger”, säger Johan Taubert.

TU har även tagit fram annonser som är fria att använda. Där beskrivs fondens arbete och en uppmaning om att swisha bidrag till Ukrainian Media Fund.

”Fri och oberoende rapportering från detta krig – som angår oss alla – kan faktiskt påverka hur kriget utvecklas”, säger Johan Taubert. ”Varje bidrag kan rädda liv och långsiktigt påverka utvecklingen i en fredlig och demokratisk riktning.”

Läs mer om Ukrainian Media Fund här: https://uamediafund.com
Pluggannonser till stöd för Ukraina: https://tu.se/nytta-och-kunskap/pluggannonser-till-stod-for-ukraina/

Tidningsutgivarna
Sveavägen 33 (besöksadress)

08-692 46 00https://tu.se/

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Följ Tidningsutgivarna

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna