Tidningsutgivarna: UD måste stötta Realtid i dag

Nu inleds den uppmärksammade rättegången i London mot Realtid, affärstidningens chefredaktör och två reportrar.

”Vårt utrikesdepartement bör visa sitt stöd för grundlagsskyddade svenska medier genom att närvara under förhandlingen i dag, precis som svenska diplomater krävt att få stötta Dawit Isaak i Eritrea och Gui Minhai i Kina”, säger Tidningsutgivarnas tf vd Thomas Mattsson.

Klockan halv tolv, svensk tid, på onsdagen börjar förhandlingen i High Court i London i målet mellan Realtid, chefredaktören Camilla Jonsson, reportrarna Annelie Östlund och Per Agerman samt den svenska affärsmannen Svante Kumlin och hans företagsgrupp Eco Energy World (EEW).

”Ett svenskt grundlagsskyddat media som publicerar sig på svenska för en svensk publik och skriver om svenska förhållanden ställs i dag inför rätta i en engelsk domstol. Det är helt orimligt. Sveriges regering borde markera mot Storbritannien och visa journalisterna på Realtid sitt stöd”, kräver Thomas Mattsson.

Bakgrunden är att Realtid publicerade en granskning av Kumlin och EEW. Affärsmannen, som bor i Monaco, svarade då med en stämning – i England.

”Det här oskicket kallas för SLAPP, eller förtalsturism, och syftar till att skrämma oberoende journalister eller mediebolag från att rapportera. Tidningsutgivarna kräver att Sveriges regering protesterar mot att den brittiska lagstiftningen tar sig rätten att hålla processer mot tidningar som har grundlagsskydd i Sverige”, säger Thomas Mattsson.

”Tanken på att tingsrätten i Linköping eller Lund skulle hålla ett förtalsmål mot en engelsk dagstidning är löjeväckande – och lika otillständigt är det förstås att en domstol i London ska pröva anklagelser mot en sajt i Stockholm.”

Mer info:

Thomas Mattsson: thomas.mattsson@tu.se och 070-728 82 53