"Till drömmarnas land" får Svenska kyrkans filmpris

Vinnare av Svenska kyrkans filmpris 2019 är filmen Till drömmarnas land av Victor Lindgren. Priset delades ut av biskop Susanne Rappmann på lördagkvällen i samband med filmens premiär under Göteborgs filmfestival.

Filmen Till drömmarnas land vinner Svenska kyrkans filmpris 2019. Regissören Victor Lindgren med statyetten Angelos, t.v skådespelarna Elin Marklund och Andreea Petre, t.h biskop Susanne Rappmann. Foto: Mikael Ringlander.

Till drömmarnas land utspelar sig en sommar i samhället Holmsund utanför Umeå. Dit kommer Sabina från Rumänien för att söka jobb, något som inte visar sig enkelt och hon möts av fördomar och fientlighet. Men hon lär känna Elin som är uppvuxen i samhället och som själv står i en kaotisk familjesituation.

Medan världen runtomkring dem rasar samman finner de styrka och handlingskraft i varandra. Till drömmarnas land är Victor Lindgrens långfilmsdebut.

Det var denna gång lätt för juryn att enas, säger ordföranden Mikael Ringlander.

-  Det är en film som starkt berör genom sin värme och inlevelse i personskildringen, och  genom att det är två personer som ömsesidigt hjälper och behöver varandra.

Till drömmarnas land har biopremiär den 22 mars. Se trailern här.

Svenska kyrkans filmpris består av 50 000 kronor och statyetten Angelos, skapad av Erland Forsberg.

Svenska kyrkans filmpris 2019, juryns motivering
”Med stark närvaro, fingertoppskänsla och intensitet fångar denna debutfilm en rad av samtidens brännande frågor. Stad och landsbygd, vi och dom, utanförskap och längtan. Filmiskt hantverk smälter samman med oförglömliga porträtt av två unga kvinnor som möts bortom alla språkbarriärer. Allt i starka visuella bilder som skapar en angelägen spegling av Sverige i dag.”

Om regissören
Victor Lindgren, född 1984, är verksam som regissör, manusförfattare och klippare. Han är grundare av det Umeåbaserade produktionsbolaget Bautafilm. Innan långfilmsdebuten med Till drömmarnas land har han regisserat en rad prisvinnande kortfilmer, till exempel Kometen (2017) och Jag vill nå dig (2015).

Juryn för Svenska kyrkans filmpris 2019
Ewa Cederstam
Filmfotograf, utbildad vid Dramatiska institutet i Stockholm, dokumentärfilmare och gästföreläsare i bland annat filmfotografi.

Gunnar Bergdahl
Kulturjournalist, filmare, tidigare bland annat chef för Göteborg Film Festival.

Mikael Ringlander
Juryns ordförande, präst och projektledare för Svenska kyrkans arbete på Göteborg Film Festival.

Victor Lindgren med statyetten Angelos. Foto: Mikael Ringlander.

Julens budskap når ut på många vägar21.12.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

I år blir det en annorlunda jul. Svenska kyrkan ställer om verksamheten utifrån de förutsättningar och restriktioner som gäller och genomför de gudstjänster, konserter och verksamheter som är möjliga. Samtidigt ökar vi antalet digitala sändningar. Svenska kyrkans digitala julkonserter har redan en halv miljon visningar och på Svenska kyrkans bönewebb, med möjlighet till digital ljuständning, har besöken ökat stort. Jourhavande präst håller öppet dygnet runt under jul- och nyårshelgerna.