Tilldelat samarbetsavtal för nytt kulturkvarter för Vestby kommun

AF Gruppen har av Vestby kommun valts som samarbetsentreprenör för nytt kulturkvarter i Vestby kommun.
Nytt kulturkvarter i Vestby kommun.

Avtalet består av utveckling och projektering av nytt kulturkvarter, rivning av befintliga byggnader och uppförande av ett nytt kulturhus. Kulturhuset har en förmodad areal på cirka 8000 m2 BTA fördelat på kultur- och kontorsytor. Beräknat kontraktsvärde är 248 MNOK exkl. moms. Uppstart för avtalsperioden är juli 2019 och överlämningen beräknas ske vid årsskiftet 2021/2022.

– Vi är mycket nöjda med denna tilldelning för ett högintressant samarbetsprojekt. Vår byggverksamhet i Østfold har arbetat systematiskt med att etablera en större verksamhet i Follo-regionen. Vestby kulturkvarter är ett viktigt uppdrag som ett led i den strategin. Tillsammans med kunden ser vi fram emot att få förverkliga ett framtidsinriktad bygge, säger Geir Flåta, koncerndirektör för AF Gruppen.

Nytt kulturkvarter i Vestby kommun.

AF Gruppen är en av Norges ledande bygg- och industrikoncerner med 4 500 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen. Koncernen omsätter 18,8 miljarder NKR (2018) och bolaget är noterat på Oslo Børs.

Verksamheten omfattar bygg, anläggning, projektutveckling, offshore, energi- och miljöteknologi. I Sverige bedriver koncernen verksamhet inom bygg, anläggning, projektutveckling och miljö.

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB Construction, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar.