Tillfällig lansering av Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 2019

Strålande nyheter för vinentusiaster som får bekanta sig med ytterligare ett släpp från Weingut Wohlmut. Den 19.e oktober släpps den lagringsdugliga Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från en av Österrikes - och i synnerhet Südsteiermarks - mest anrika producenter, har artikelnummer 90448 och kostar 199 kr. 600 flaskor släpps.

Wohlmuths viner har inte släppts till svenska privatkonsumenter innan hösten 2021, men har länge varit uppskattade och fått ta plats på stjärnkrogar världen över. Wohlmuth jäser sina viner på druvornas naturliga jäst, undviker alla former av tillsatser och filtrerar vinerna oerhört försiktigt. Resultatet är viner som utmärks av ren elegans och fantastisk lagringspotential. Weingut Wohlmuth ligger i byn Kitzeck im Sausal i Südsteiermark, som kan stoltsera med magisk skifferjord och regionens högst belägna vingårdar. Här har familjen Wohlmuth varit vinodlare sedan år 1803. På bilden ovan syns far och son Gerhard senior och junior. Ried Steinriegl anses vara en av Steiermarks bästa vingårdar. Den vetter mot söder och sydväst, ligger på 400–540 meters höjd och är särdeles brant med en lutning från 40 procent och upp till 78 procent. Vinerna härifrån blir intensiva, mineralstinna och oerhört lagringsdugliga.

Druvorna till Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 2019 skördades för hand i slutet på oktober, när de uppnått maximal mognad. Efter kort macerering fick de en mycket försiktig och långsam pressning. Vinet jäste spontant och långsamt på sin naturliga jäst i ett-två år gamla franska ekfat om 500 liter samt 2000–3000 liter stora ekfat av österrikiskt ursprung (tre-tio år gamla). Vinet fick sedan ligga på fat i kontakt med jästfällning i elva månader.

Resultatet är ett vin med elegant, inbjudande och aromatisk doft av vita blommor, citrusfrukt och mineral. Smaken är torr, lång och nyanserad med en utmärkande syra och toner av färska örter, grapefrukt, lime, nässlor och mineral. Steinriegl bjuder på ett vackert samspel mellan de kalla mineraliga skiffertonerna och den aromatiska fruktigheten. Serveras med fördel till eleganta fisk- och skaldjursrätter (gärna med citrondominerade tillbehör), getost och smakrika vegetariska rätter som risotto och fyllda paprikor. Det här är ett särdeles långlivat vitvin som håller tills uppskattningsvis 2050 enligt ägaren och chefsvinmakaren Gerhard.

Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 2019 har fått 98/100 poäng i Wine Enthusiast och 94/100 poäng i vintidningen Falstaff 2020/21.

Wohlmuts vingårdar omfattar 60 hektar och bär fram till och med årgång 2018 den tyska hållbarhetscertifieringen Fair N’ Green. Från och med årgång 2019 är de dock certifierade med den striktare hållbarhetscertifieringen Nachhaltig Austria. Weingut Wohlmuth ingår sedan 2018 i STK (Steirische Terroir und Klassik Weingüter). STK är en gruppering av tolv vinproducenter från Steiermark som har åtagit sig en regionspecifik vinkultur där ledorden stavas enastående kvalitet. STK-sigillet är ett skyddat varumärke och garanterar viner av högsta kvalitet från Steiermarks bästa vingårdslägen. Gruppen har valt att följa striktare regler än appellationens regler när det gäller avkastning, lanseringsdatum, skörd samt hållbarpraxis i vingårdarna. Ried Steinriegl har sigillet 1 STK, för Premier Cru eller Erste Lage.

Plantation Vintage Panama 2008 – Under the Sea Collection16.11.2021 14:16:25 CET | Pressmeddelande

Plantation fortsätter nu sin vintageresa genom romvärldens paradisiska länder. Efter de färgsprakande Birds of Paradise kommer nu Under the Sea. I serien ingår sex exceptionella buteljeringar i begränsade upplagor som går på djupet gällande rommens terroir, kultur och natur. Den 22 november släpps 294 flaskor av den första i serien, Plantation Vintage Panama 2008 i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 54573 och priset 699 kronor.

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag28.10.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner RTD-dryck på Systembolaget. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Plantations single cask lanseras i två omgångar – första fem faten släpps 28 oktober7.10.2021 07:58:34 CEST | Pressmeddelande

Plantation fortsätter att utforska rommens gränser. Nu är det äntligen dags för deras årliga Single Cask-släpp. De första fem lanseras den 28 oktober och följs upp av ett släpp med ytterligare fem singelfat den 25 november. Det är tio minst sagt unika romupplevelser. Vad sägs om rom lagrad på ölfat från Duvel eller bourbonfat från Kentuckydestilleriet Bardstown? Samtliga buteljeringar har naturligtvis fått slutlagring i Cognac, Frankrike i sann Plantationanda.