Tillfälligt släpp av Wohlmuth Ried Rabenkropf Blaufränkisch 2018

Strålande nyheter för höstens middagar! Den 24 augusti släpps Wohlmuth Ried Rabenkropf Blaufränkisch 2018 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Guld för svenska vinentusiaster och premiär för Weingut Wohlmuth, en av Österrikes mest anrika producenter. Vinet har artikelnummer 93983 och kostar 169 kr.

Under höstterminen kan svenska vinentusiaster glädja sig åt att få bekanta sig med en av Österrikes topproducenter: Weingut Wohlmut. Det första vinet som släpps från dem i Systembolagets tillfälliga sortiment är rödvinet Wohlmuth Ried Rabenkropf Blaufränkisch 2018. Ried betyder enskild vingård på tyska. Vingården Rabenkropf omfattar 1,75 hektar och anses vara ett av de bästa vingårdslägena i Neckenmarkt i Burgenland. Området kallas till och med för ”Blaufränkisch country”.

Weingut Wohlmuth ligger i byn Kitzeck im Sausal i Südsteiermark. Kitzeck kan stoltsera med att ha magisk skifferjord och regionens högst belägna vingårdar, med odlingar på branta sluttningar 400–610 meter över havet. Wohlmuth jäser alla sina viner på druvornas naturliga jäst och använder minimalt med svavel. De undviker alla former av tillsatser och filtrerar vinerna oerhört försiktigt. Familjen Wohlmuth har varit vinodlare sedan år 1803 och utökade år 2002 sina vingårdar med topplägen i Rabenkropf, nära byn Neckenmarkt i vinregionen Burgenland. Regionen är känd för sitt milda klimat med många soltimmar och jordmån som är rik på kalksten och lerskiffer, vilket är idealiskt för högkvalitativa rödviner. Wohlmuths viner utmärks av ren elegans och fantastisk lagringspotential.

Druvorna till Wohlmuth Ried Rabenkropf Blaufränkisch 2018 i skördades för hand under mitten av oktober. Efter noggrann selektering av de bästa druvorna fick de jäsa på sin naturliga jäst, med skalkontakt under cirka fyra veckor. Efter malolaktisk jäsning lagrades vinet i 24 månader på nya och gamla (35 procent nya och 65 procent gamla) barriquer av franskt ursprung, det vill säga 225-liters ekfat.

Resultatet är ett vin med komplex, elegant och nyanserad doft som har rödfruktig karaktär och druvtypisk aromatik. Det är ett komplext, finstämt och medelfylligt vin med inslag av röda och mörka körsbär, björnbär, hallon, röda vinbär, mullbär, tobak, örter, diskret blommighet, eleganta tanniner och fin mineralitet. Vinet utmärks av en tydlig friskhet i det fina samspelet mellan tanniner och syra. Det här är ett vin som påminner om de stora vinerna från Bordeaux i doften och Bourgogne i smaken. Serveras med fördel vid 16 C till bräserad oxkind, långkok på lamm eller högrev, hjortstek, biffrullader, tournedos rossini, entrecôte och allt som är dränkt i tryffel.

Wohlmuts vingårdar omfattar 60 hektar och bär fram till och med årgång 2018 den tyska hållbara certifieringen Fair N’ Green. Från och med årgång 2019 är de dock certifierade med den striktare hållbarbeteckningen Nachhaltig Austria.

Wohlmuth Ried Rabenkropf Blaufränkisch 2018

Pris: 169 kr

Antal flaskor: 4800

Artikelnummer: 93983

Alkoholhalt: 13,5%

Sockerhalt: 2,90 g/L

Syra: 5,70 g/L

NYHET! PRISVINNANDE DARK HORSE ZINFANDEL LANSERAS ÄNTLIGEN PÅ BOX15.9.2021 08:33:40 CEST | Pressmeddelande

Dark Horse, med vinmakerskan Beth Liston i spetsen, har sedan starten 2010 haft visionen att leverera viner som överträffar förväntningar kring kvalitet, design och pris. Sverige blir nu först ut i Europa med att lansera deras alldeles första vin på box – en kraftfull Zinfandel med generösa toner av mörk frukt, läder och kryddor med en lång och balanserad eftersmak. Vinet finns tillgängligt i beställningssortimentet. Alk.halt: 14,5% vol. | Art.nr: 464508 | Volym: 3000 ml | Pris 279 kr

Ny kvalitetsbox i fasta sortimentet: Penley Phoenix från Australiens mest nytänkande vinsystrar26.8.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september lanseras en ny kvalitetsbox i Systembolagets fasta sortiment: Penley Phoenix Cabernet Sauvignon 2020 från Coonawarra i Australien. Penley Estate drivs av vinsystrarna Tolley och utmärks av nytänk och nyfikenhet. Vinmakare Kate Goodman utsågs till årets kvinnliga vinmakare år 2018 och har den här gången gjort ett smakrikt och druvtypiskt vin med varma, mörkbäriga toner och örtig elegans. Vinet har artikelnummer: 2608 och kostar 259 kr för 2250 milliliter.

NYHET! ”CYKELVINET” I CABERNET SAUVIGNON PÅ 1 LITERS FLASKA30.7.2021 09:25:23 CEST | Pressmeddelande

Nu finns Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignon, “cykelvinet”, på 1 Liters flaska. Vinet har en smak av svarta och röda vinbär, plommon och hallon. Dess toner av kakao, tobak och mocka gör Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignonen till en utmärkt kompanjon till grillade kötträtter. Vinet lanseras den 2a augusti i Systembolagets beställningssortiment. Artikel nummer 53185 och pris 99kr.