Tillsammans får vi fler elever att klara grundskolan

Stiftelsen Läxhjälpen och Familjebostäder har under många år samarbetat för att fler nior i Farsta och Rinkeby ska uppnå gymnasiebehörighet. Nu är resultatet från föregående år sammanställt – och det är mycket positivt.

Läxhjälpsundervisning på Rinkebyskolan. Foto: Niklas Palmklint

Hela 72 % av niorna som gick på Läxhjälpen på Rinkebyskolan uppnådde gymnasiebehörighet. Av resterande nior på skolan uppnådde 50 % behörighet. På Farsta grundskola uppnådde en ännu större andel av läxhjälpsniorna behörighet - hela 83 %. Resterande elever på skolan gjorde ett rejält lyft med ett snitt på 80% behörighet.

– Det här är mycket positiva siffror. Både för Farsta grundskola och för Rinkebyskolan ser vi nu de högsta resultaten på flera år. Om vi kraftsamlar mellan olika sektorer går det att skapa förändring, säger Erica Hagström, regionchef på Stiftelsen Läxhjälpen.

– Att våra ungdomar kan få läxhjälp bidrar till en trygg och hållbar utveckling i våra prioriterade områden. Det känns därför extra roligt att rekordmånga nått en efterlängtad gymnasiebehörighet, säger Jonas Schneider, vd för Familjebostäder.

Föräldrarnas utbildningsnivå avgörande
Förra året stod drygt 16 500 nior i Sverige utan gymnasiebehörighet vid skolavslutningen. Den faktor som är allra mest avgörande för om eleven klarar grundskolan är föräldrarnas utbildningsnivå. Inte minst i Stockholm är det tydligt att skolresultat hänger ihop med socioekonomiska förutsättningar – här finns skolor där alla elever blir behöriga så väl som skolor där inte ens hälften blir det.

Stiftelsen Läxhjälpen grundades 2008 och erbjuder ett kostnadsfritt program för elever i åttan och nian, där de efter skoltid kan plugga ikapp och läsa läxor i lugn och ro. Passen leds av läxhjälpare som är avlönade högskolestudenter från många olika utbildningar, bakgrunder och områden. Tillsammans med eleverna sätter läxhjälparna upp mål för framtiden.

Familjebostäder var bland de första företagen att stödja stiftelsen och samarbetet som nu har pågått i hela tolv år hjälper varje år ett femtiotal elever i Farsta grundskola och Rinkebyskolan.

Stiftelsen Läxhjälpen är en icke vinstdrivande stiftelse som bedriver ett riktat och resultatfokuserat läxhjälpsprogram för högstadieelever som riskerar att inte klara skolan, så att de når gymnasiebehörighet med självförtroende inför framtiden. Läxhjälpen startade i Rinkeby/Hjulsta och finns i 50 grundskolor i 15 kommuner i landet. Läs mer på www.laxhjalpen.se

Foto: ACNE
Läxhjälpsundervisning på Rinkebyskolan. Foto: Niklas Palmklint

Digital byggstart för 125 hyresrätter i Farsta4.11.2020 07:10:00 CETPressmeddelande

I måndags togs första spadtaget för 125 nya hyresrätter som byggs inom ramen för konceptet Stockholmshusen. Det symboliska spadtaget togs av Familjebostäders ordförande, Stockholms bostads- och fastighetsborgarråd Dennis Wedin (M) tillsammans med Jonas Schneider, vd Familjebostäder och Bengt Staaff, regionchef Skanska Sverige AB som planterade ett magnoliaträd som kommer att få en plats på gården när husen är klara.