Tillsammans för en hållbar matbransch - Restaurang VRÅ och Nordish Market inleder samarbete

Tillsammans med Nordish Market jobbar vi på VRÅ hårt för att göra hållbar mat tillgänglig och för att driva en verksamhet som har hållbarhet som utgångspunkt i alla led. Nu inleder vi ett samarbete som gör det enklare för våra gäster att få tillgång till bra och hållbar mat.

Människors medvetenhet kring hur matvalen påverkar vår egen och planetens hälsa ökar, och i takt med det blir viljan att göra hållbara matval allt större. Dock visar konsumentundersökningar att många upplever det svårt få tag i bra mat. Detta är något som matleverantören Nordish Market vill råda bot på genom att samla stans mest hållbara kök i, vad de själva kallar, endigital foodcourt.

Vi vill att hållbar mat ska vara det enklaste och mest tillgängliga valet. På Nordish Market ska man alltid kunna handla mat med tryggheten om att någon tänkt till och gjort det hållbara urvalet åt en. Att vi dessutom har valt att vara 100 % digitala och leverera ut mat till privatpersoner och företag, gör att vi kan tillgängliggöra vår mat över hela staden. Något som blivit än mer viktigt i dessa tider med corona-restriktioner”. säger Philip Axelsson grundare och VD på Nordish Market.

I veckan kommer VRÅ adderas till Nordish Markets tjänst. Ett samarbete som innebär att man nu kan få sushi från VRÅ levererat av Nordish Market till lunch. Sushi är annars en rätt som ofta förknippas med mindre hållbara råvaror, så som utrotningshotade fiskarter som fraktats över halva jordklotet. På restaurang VRÅ låter de istället lokala hållbara råvaror få möta traditionella japanska matlagningstekniker.

Vad gäller fisk och skaldjur har vi inte kommit lika långt med hållbarhetsarbetet som med andra delar av livsmedelsindustrin. När jag öppnade VRÅ 2012 och efterfrågade spårbarhet, hållbara fiskemetoder och ursprungsmärkning så upptäckte jag att det fanns väldigt mycket att förbättra.Jag går igång på problemlösning och engagerade mig i olika forskningsprojekt för att få mer kunskap och hitta hållbara vägar framåt för branschen och haven” – berättar Sofia B Olsson, Operativ chef för VRÅ.

Sofia B Olsson och Philip Axelsson har många saker gemensamt. Deras kärlek till bra mat, deras entreprenöriella anda och framförallt en drivkraft att ständigt sträva framåt och arbeta mer hållbart idag än vad de gjorde igår. Samarbetet mellan VRÅ och Nordish Market sträcker sig längre än att vidga en meny och handlar om att gemensamt pusha hållbarhetsfrågan framåt inom matbranschen.

Philip Axelsson förklarar: ”Tillsammans kan vi driva på utvecklingen och göra skillnad inom frågor såsom matsvinn och produktionsmetoder. Målet är att skapa ett starkt community i Göteborg som inte bara pratar om hållbar mat, utan som faktiskt lagar bra mat och ser till att den blir lätt för privatpersoner och företag att få tag på“.

För ytterligare information kontakta:

Philip Axelsson. Grundare och VD – Nordish Market. Tel: 070-221 43 89
Sofia B Olsson - se nedan

Om Nordish Market
Nordish Market är en matleverantör som samlar några av stans mest hållbara kök i en digital foodcourt, och levererar ut mat till företag och privatpersoner runt om i stan.
www.nordishmarket.com

+46 31 61 90 00http://www.clarionpost.se

Hotellet erbjuder ett brett utbud av gastronomiska upplevelser med restaurang Norda där Göteborg möter New York och restaurang VRÅ, där västkusten möter Japan.

I hotellet finner du även Skönhetsfabriken som erbjuder det bästa och senaste inom hälsa och skönhet i ett helhetskoncept med träning, behandlingar, relax & salong.