Tillsammans med E.ON når Futurum sina miljömål rekordsnabbt - 12 år före utsatt tid

Genom att välja förnybar fjärrvärme från E.ON uppnår det kommunala bolaget Futurum Fastigheter i Örebro AB sina miljömål för uppvärmning redan i år. Det är långt före tidsplanen, där målet var satt att nås först 2030.

Lennart Karlsson, tf affärschef E.ON Örebro, Mona Karlström, kundansvarig E.ON Örebro, Göran Lunander, VD Futurum

– Det känns fantastiskt att E.ON kan hjälpa Futurum att nå sina mål om förnybar uppvärmning 12 år tidigare än planerat, säger Marc Hoffmann, Sverigechef E.ON. Det visar att vi genom samarbete driver utvecklingen mot en hållbar framtid betydligt snabbare än vad var och en klarar av att göra på egen hand. E.ONs eget mål är att all energi vi producerar och levererar ska vara hundra procent återvunnen eller förnybar senast 2025, och den omställningen gör vi tillsammans med våra kunder.

Futurum är ett helägt kommunalt bolag som förvaltar Örebro kommuns alla förskolor och skolor. Fastighetsbeståndet omfattar 446 fastigheter på totalt cirka 360 000 kvadratmeter och ytterligare 30 000 kvadratmeter är under byggnation. För att nå sitt miljömål – att vara CO2-neutrala till år 2030 – valde Futurum för en tid sedan att övergå till att enbart köpa el från vindkraft. Därefter gick man vidare och tittade på uppvärmningen.

Förutom förnybar el och fjärrvärme, arbetar Futurum hårt med att energieffektivisera och energioptimera sitt fastighetsbestånd.

– Bland annat ser vi över belysning och ventilation i våra befintliga fastigheter, och vid nyproduktion sätter vi upp solceller där förhållandena är bra – allt för att minska vårt avtryck på miljön så mycket som möjligt. Trots att vi bygger mycket nytt strävar vi efter att minska vår totala energianvändning och för att klara det krävs åtgärder på flera plan samtidigt, säger Göran Lunander, VD Futurum.

Utöver Futurum har E.ON även tecknat avtal med Örebro kommun om förnybar fjärrvärme. Avtalet gäller de fastigheter som kommunen själv förvaltar, det vill säga fastigheter som inte ägs av något av kommunens bolag, totalt cirka 3,5 GWh värme. Liksom för Futurum betyder det att kommunen når sitt mål om förnybar uppvärmning redan i år.

Rekordstark försäljning av solceller från E.ON11.9.2018 10:04Pressmeddelande

Antalet installerade solceller växer snabbt i Sverige och försäljningen av solceller från E.ON har varit rekordstark det här året. Under 2018 beräknas försäljningen till privatpersoner och mindre företagskunder att öka med upp emot 250 procent jämfört med 2017. Genom att vara med före, under och efter installationen gör E.ON det tryggt och enkelt för kunden att skaffa solceller och i höst lanseras dessutom en unik app som gör det möjligt att följa produktion, konsumtion och hur lönsam solcellsinvesteringen är.

Stockholms biogassatsning invigd idag30.8.2018 14:49Pressmeddelande

Idag invigdes E.ONs biogasanläggning, som den första etappen av framtidens kretslopps-anläggning, vid Högbytorp i Upplands-Bro. På plats var bland annat E.ONs Sverigechef Marc Hoffmann, Camilla Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro kommun och statssekreterare på miljö- och energidepartementet Per Ängquist, som poängterade det positiva med en anläggning kopplat till en cirkulär ekonomi där restprodukter nyttjas som resurs.

Givewatts och E.ON i samarbete om klimatkompensation29.8.2018 08:00Pressmeddelande

Givewatts hjälper Östafrika att gå från fotogen och ved till en modern och effektiv energilösning. Nu går E.ONs Gasolverksamhet in som en viktig partner i detta arbete. - En spis och en lampa från Givewatts minskar utsläppen av koldioxid med cirka 10 ton. Samtidigt effektiviseras matlagningen, avskogningen minskar, unga får en ordentlig lampa att läsa vid för att bättre klara skolan och hushållen sparar in 2 300 kronor om året i bränslekostnader för varje spis och lampa, säger Emil Hellström på Givewatts i Stockholm.