Tillsammans räddar vi den sydliga kärrsnäppan

Den biologiska mångfalden minskar alarmerande fort i Sverige. Den hotade sydliga kärrsnäppan har minskat från minst 1 000 häckande par på 30-talet till endast 65 i dag. Nordens Ark och BirdLife ska nu försöka vända utvecklingen.
I dag finns bara 65 par av den sydliga kärrsnäppan kvar. Men nu ska den räddas.

– Vi kan fortfarande rädda den sydliga kärrsnäppan, säger Stina Rigbäck,föreningschefBirdLife Sverige. Men vi måste agera snabbt. Det är den sista spillran av populationen i Sverige som vi måste rädda och förstärka.

Den sydliga kärrsnäppan trivs i våtmarker och på strandängar, områden som i stor utsträckning försvunnit på grund av utdikning och odling. För att öka fågelbeståndet kommer projektet arbeta på flera fronter för att adressera de hot som arten möter. Det vilda beståndet kommer bland annat att förstärkas genom utsättning av individer kläckta och uppfödda på Nordens Ark. När ungarna växt till sig släpps de ut på lämpliga lokaler.

- En större och nästan flygfärdig unge kan skydda sig betydligt bättre mot rovdjur förklarar Emma Nygren, bevarandebiolog på Nordens Ark. De har då fått ett försprång i livet och är inte längre lika sårbara.

Projektet kommer också att fokusera på populationsövervakning genom årliga inventeringar för att noggrant kunna följa den sydliga kärrsnäppans populationsutveckling.

- Populationen ska övervakas, bland annat ska bon inventeras och fåglar ska ringmärkas, säger Mia Ericsson,projektsamordnareBirdLife Sverige. Men framförallt måste deras livsmiljö förbättras, genom exempelvis att diken pluggas igen vilket leder till att grunda vattensamlingar återställs.

Den sydliga kärrsnäppan finns i dag främst på Öland och i Skåne. På lokal nivå ska därför utbildning och informationsaktiviteter ske i skolor och för andra intresserade när minst tio strandängar ska återställas. Allt för att förhindra att den sydliga kärrsnäppan försvinner helt från den svenska faunan.Projektet löper över fyra år och de två organisationerna tillsammans får 13,2 miljoner kronor från Svenska Postkodlotteriet.

- Den biologiska mångfalden är av avgörande betydelse, säger Postkodlotteriets Managing Director Eva Struving. Bara de senaste fem åren har antalet rödlistade, hotade, arter ökat med elva procent.Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet har vi möjlighet att stötta insatser för att rädda den sydliga kärrsnäppan.

Projektet “En sista utväg för den sydliga kärrsnäppan” är ett av de Drömprojekt som beviljas av Postkodlotteriet varje år. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet förmedlat drygt 12 miljarder kronor till ideella organisationers viktiga arbete.

I dag finns bara 65 par av den sydliga kärrsnäppan kvar. Men nu ska den räddas.
Glädjen var stor när BirdLife och Nordens Ark fick veta att de nu kan arbeta för att rädda den sydliga kärrsnäppan.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 12 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 300 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.

WWF och Nordens Ark går samman för att rädda några av Sveriges mest hotade arter12.3.2024 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Sverige har en fantastisk natur, men ingen vill vara utan arter som fjällräven, igelkotten, storspoven och mnemosynefjärilen. Tyvärr riskerar de och många fler arter att utrotas i Sverige. Men nu har WWF och Nordens Ark gemensamt tilldelats Drömprojektet på 21,5 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Pengarna ska gå till att vända trenden och stötta ett tiotal hotade svenska arter.

Lek och skratt ska ge tryggare vård i Colombia7.3.2024 10:06:45 CET | Pressmeddelande

Ett läkarbesök eller en operation är en utsatt situation för barn och deras föräldrar – var än i världen du bor. Lek och skratt kan minska stress och oro hos både patienter och anhöriga och ge en ökad trygghet i mötet med vården. Detta tog Operation Smile och Clowner utan Gränser fasta på när de ansökte om extra pengar hos Postkodlotteriet för att kunna genomföra ett unikt och gemensamt Drömprojekt i Colombia.