Tillströmning av nya medlemmar till Socialdemokraterna under 2021

Socialdemokraterna har under 2021 haft en kraftig tillströmning av nya medlemmar. Tack vare en politik som gör skillnad på riktigt för vanligt folk, med fokus på välfärden, jobben och kampen mot brottsligheten samt med en tydlig Magdalena Andersson-effekt väljer fler att bli medlemmar i det socialdemokratiska partiet.

Under 2021 värvade Socialdemokraterna nära 10 000 nya medlemmar, faktum är att 9 553 personer under året valt att gå med. Detta är nästintill en fördubbling i antalet nya medlemmar jämfört med 2020. Vid årsskiftet 2021 hade Socialdemokraterna ett totalt medlemsantal på 76 552 medlemmar. Den största delen av medlemstillströmning har skett under hösten,

- Socialdemokraterna har både viljan och musklerna att göra skillnad för vanligt folk, och det märks i den medlemstillströmning vi sett under året. Vi har kombinerat en offensiv politik för ökad trygghet, stärkt välfärd och nya, klimatsmarta jobb med ett tydligt fokus framåt – och det har gett resultat, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

Förutom det ökade antalet nya medlemmar under 2021 har antalet utskrivningar mer än halverats jämfört med 2020. Den största ökningen av nya medlemmar under 2021 skedde under årets sista kvartal.

- Vi ser en solklar Magdalena Andersson-effekt i vårt inflöde av nya medlemmar. Magdalena Andersson är en kompetent person som säger som det är och gör det som krävs. Det ger energi inför den stundande valrörelsen, säger Tobias Baudin.

press@socialdemokraterna.se

i vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.