Tillträdande regering bör lätta på amorteringskraven

Finansinspektionen är färdig med sitt uppdrag att utvärdera amorteringskravet och bolånetaket. Ingen generell lättnad föreslås trots det allvarliga ekonomiska läget. Byggföretagen anser att bedömningen är bekymmersam.

- Vi går mot en rejäl inbromsning i ekonomin. Lättade amorteringskrav skulle minska hushållens börda, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

Konsekvenserna kreditrestriktionerna haft på bostadsbyggandet nämns överhuvudtaget inte av Finansinspektionen – trots att byggandet nu bromsar in snabbt.

– Byggföretagen har tidigare kunnat visa att amorteringskraven leder till att drygt 8 000 färre bostäder byggs årligen, och att andelen unga som kan köpa en etta i våra storstäder Stockholm och Göteborg halverats, säger Anna Broman.

Olyckligt att Finansinspektionen fick utredningsuppdrag

Byggföretagen menar vidare att det var olyckligt att Finansinspektionen, som är ansvarig för kravens införande och har lagt stor prestige i dem, fick uppdraget att utvärdera dem.

– Många andra bedömare har landat i helt andra slutsatser än Finansinspektionen. Därför är Byggföretagens förhoppning att den tillträdande regeringen inser problematiken och agerar i linje med vad de framförde i valrörelsen, säger Anna Broman.

Byggföretagen presenterar nästa konjunkturprognos över bygginvesteringarna i bland annat bostäder den 26 oktober.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen kräver utökat informationsutbyte mellan myndigheter24.11.2022 09:10:19 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen välkomnar utredningsförslaget om ett utökat informationsutbyte mellan myndigheter för att motverka arbetslivskriminalitet i bygg- och anläggningsbranschen. - Det är skillnad på byggare och byggare. Byggföretagen har under lång tid framfört behovet av en ny sekretesslagstiftning som möjliggör delgivande av relevant information, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

"Återhållsamma lönekrav är en förutsättning"3.11.2022 10:30:00 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen inleder avtalsrörelsen i skuggan av en kraftig inbromsning i bygginvesteringarna. - Kostnadsökningar, stigande räntor och fortsatt osäkerhet kring cementförsörjningen kräver en ansvarsfull avtalsrörelse. Återhållsamma lönekrav är en förutsättning för att trygga sysselsättningen i bygg- och anläggningsbranschen, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.