Tillväxt för Schibsted i första kvartalet

Schibsteds rapport som släpptes idag visar tillväxt för koncernen under första kvartalet 2022. De digitala prenumerationsintäkterna fortsätter öka i både Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Podme, samtidigt som de digitala annonsintäkterna växer. Kraftigt stigande intäkter för Lendo och Blocket Jobb bidrar till Schibsteds tillväxt på den svenska marknaden.
Schibsteds rapport som släpptes idag visar tillväxt för koncernen under första kvartalet 2022. Foto: Schibsted

Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan läsas här

Schibsted ökade intäkterna under första kvartalet 2022 med 7 procent** jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 3 648 MNOK (3 401 MNOK), och resultatet landade på 480 MNOK (594 MNOK).

News Media
Affärsområdet News Media, som bland annat omfattar Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni och Podme, fortsätter växa och ökade de underliggande intäkterna med 5 procent* under första kvartalet till 1 798 MNOK (1 761 MNOK). Aftonbladets intäkter ökade från 371 MSEK till 375 MSEK under samma kvartal.

Fortsatta strategiska investeringar för att stärka den digitala nyhetspositionen med fokus på prenumerationsintäkter, i kombination med kraftigt ökade papperspriser jämfört med förra året, påverkar EBITDA-marginalen som landade på 5 procent.

De digitala prenumerationsintäkterna ökade med 16 procent*, med stöd av bland annat Podme som i övergången till maj passerade 170 000 betalande prenumeranter. News Media har nu över 1,4 miljoner digitala prenumeranter i Sverige och Norge. De totala prenumerationsintäkterna växte med 6 procent*.

– Investeringen i ljud, både i Podme och i våra mediehus, är strategisk och vi ser redan resultat på intäktssidan. Poddarna driver både konvertering och ökar engagemanget, och säkrar därmed en stadig tillväxt. Aftonbladet har haft en fantastisk utveckling med den dagliga nyhetspodden Aftonbladet Daily som nu är en av Sveriges mest lyssnade, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP för Schibsted News Media.

Annonsintäkterna i Sverige ökade med 7 procent* jämfört med samma kvartal föregående år, till 263 MNOK (262 MNOK). De digitala annonsintäkterna i Sverige ökade med 6 procent* till 210 MNOK (211 MNOK).

– Svenska folket söker sig till våra mediehus vid stora nyhetshändelser. Aftonbladet hade till exempel 60 miljoner sidvisningar den 24 februari, och Svenska Dagbladet slog besöksrekord. Det bidrar till att tillväxten i våra Plus- och premiumaffärer är stark just nu. Samtidigt har Svenska Dagbladets papperstidning kraftigt ökade annonsintäkter, vilket visar att det fortsatt är en spännande produkt med en attraktiv målgrupp, säger Siv Juvik Tveitnes.

Marketplaces Sweden
Marketplaces Sweden (Blocket, Bytbil och Qasa) ökade intäkterna med 5 procent till 261 MSEK (249 MSEK), framförallt drivet av Blocket Jobb som hade ännu ett starkt kvartal med 56 procents intäktstillväxt.

Fortsatt bra utveckling för premiumprodukten Annonsförnyelse kompenserade till viss del de minskade annonsvolymer som bristen av bilar på marknaden gav. Intäkterna för Blocket Motor landade 1 procent över samma kvartal föregående år.

Högre marknadsföringskostnader och fortsatta investeringar inför övergång till en helt transaktionell marknadsplats påverkade EBITDA-marginalen som landade på 35 procent under första kvartalet.

– Vi fortsätter resan mot att bli en transaktionell marknadsplats som på riktigt utmanar den traditionella e-handeln med mer klimatsmarta alternativ. Dessutom förstärker vi nu samarbetet inom Nordic Marketplaces, med fokus på att ge våra olika affärsområden ytterligare tillväxtmöjligheter. Detta är branschens väg framåt och vi är unikt positionerade här med starka vertikaler i alla våra marknader, säger Robin Suwe, vd för Blocket.

Financial Services & Ventures
Financial Services & Ventures ökade intäkterna med 4 procent** under första kvartalet och landade på 450 MNOK (490 MNOK).

Lendo Group hade en fortsatt stark utveckling med 19 procents* intäktstillväxt till 273 MNOK (242 MNOK), främst drivet av fortsatt hög efterfrågan från konsumenter i Sverige och Norge. Även efterfrågan på att jämföra företagslån i Sverige växte starkt under kvartalet.

Ökade marknadsföringskostnader, fortsatta investeringar i geografisk expansion och nya produkter på etablerade marknader påverkade marginalen jämfört med samma kvartal föregående år. EBITDA-marginalen för Lendo Group blev 14 procent (20 procent).

Prisjakt utvecklades i linje med e-handelsmarknaden som backar jämfört med föregående år drivet av en korrigering efter tidigare covid-boost, i kombination med oroliga tider, höga energipriser och leveransförseningar. Prisjakts omsättning minskade med 11 procent* jämfört samma period föregående år.

Schibsted Ventures inledde året aktivt med nio investeringar, tre i nya bolag och sex i befintliga, bland annat i kommunikationsverktyget Knips, krypto-handelsplatsen Firi och energibolaget Tibber. Samtidigt var det en stark utveckling av många bolag i portföljen, där både bokade besök i healthtech-bolaget Mindler och antalet kunder i bolånegivaren Hypoteket slog rekord.

Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan läsas här

*Justerat för valutaförändringar
**Justerat för valutaförändringar, samt förvärv eller sålda verksamheter där så förekommer

Siv Juvik Tveitnes, EVP för Schibsted News Media. Foto: Schibsted
Robin Suwe, vd för Blocket. Foto: Schibsted

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.