Tillverkningen av nya ŠKODA KAROQ har startat

• Företagets nya kompakta SUV imponerar med nytt designspråk, extraordinärt kupéutrymme och klassledande tekniker.
  • ŠKODA har investerat motsvarande fyra miljarder kronor i fabriken sedan 2015.
  • Den helt nya, sjunde modellen, i programmet når Sverige i december – men har försäljningsstart redan vecka 37.
  • ŠKODA fortsätter att bredda SUV-programmet med nya KAROQ.

Södertälje, 1 augusti 2017 – Nu har tillverkningen av nya ŠKODA KAROQ inletts vid Kvasiny-fabriken i Tjeckien. Den nya kompakta suven kombinerar företagets nya designspråk med extraordinärt stort kupéutrymme, nya förarassistans- och säkerhetssystem och kraftfulla och effektiva drivlinor.
Den nya suven når Sverige i december och har förstäljningsstart redan vecka 37.

“Produktionsstarten för nya ŠKODA KAROQ är en viktig milstolpe för hela företaget och, så klart, framför allt för medarbetarna i Kvasiny-fabriken”, säger Michael Oeljeklaus, medlem i ledningsgruppen och ansvarig för produktion och logistik. ”Hela teamet har de senaste månaderna haft intensiva förberedelser inför produktionsstarten av vår nya SUV”.

Helt nya ŠKODA KAROQ, som hade världspremiär i Stockholm i mitten av maj, är en SUV full av karaktär. Designen, med inspiration av kristaller, visar företagets nya designspråk för suvar och kombineras med flera klassledande egenskaper. Bland annat lastutrymmet med upp till 1 630 liters kapacitet, full LED-strålkastare och en individuellt anpassningsbar digital instrumentering som för första gången erbjuds i en ŠKODA.
Fem motoralternativ med effekt från 115 till 190 hästkrafter erbjuds tillsammans med ŠKODA-smarta finesser som VarioFlex-baksäte och virituell pedal för öppning av den elektriskt styrda bakluckan.

Kvasiny-fabriken är en av tre ŠKODA-fabriker i Tjeckien och med sina 8 000 medarbetare är det den största arbetsgivaren inom industrin i Hradec Králové-regionen. Under de senaste åren har fabriken genomgått stora förändringar och moderniserats. Sedan 2015 har ŠKODA investerat motsvarande fyra miljarder kronor i att utveckla och förbereda fabriken för SUV-produktionen. Kommande år ska dessutom produktionen stegvis öka till 295 000 bilar per år.

Förutom nya KAROQ tillverkas också ŠKODA-modellerna SUPERB, SUPERB COMBI och KODIAQ i Kvasiny. Företagets första SUV – ŠKODA YETI – tillverkades här mellan maj 2009 och juli 2017, men platsens bilbyggar-historik går långt tillbaka i tiden. Redan på 1930-talet startade bilproduktionen i Kvasiny, bland annat med JAWA 700, och 1947 byggdes den allra första ŠKODA-modellen här: dåvarande SUPERB.

Som den del i ŠKODAs framtida strategi Strategy 2025 ska antalet modeller i portfolion bli fler och det gäller framför allt SUV-modellerna. Nya ŠKODA KAROQ lanseras i Sverige vecka 4 2018, men redan vecka 37 är det försäljningsstart och de första bilarna väntas till landet i december.

Nya ŠKODA KAROQ mäter 4,4 meter på längden och erbjuds både med fram- och fyrhjulsdrift. Med 18,3 centimeters markfrigång och upp till två tons dragvikt är nya KAROQ en bil som formsydd för Sverige och nordiska förhållanden. Självklart är autobroms en del av standardutrustningen.
Läs mer och upptäck den helt nya suven ŠKODA KAROQ på www.skoda.se .

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien och producerar bilar i Kina, Ryssland, Slovakien, Algeriet och Indien genom koncernsamarbeten, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala samarbetspartners.
  • har över 30 000 medarbetare globalt och finns på fler än 100 marknader.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.