Tio nya elbussar i Borås

Den 19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås. Det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Nu blir det tio helelektriska ledbussar i Borås. Foto: Nobina.

Västtrafik har som mål att all stadstrafik ska vara eldriven innan år 2030. Leveransen av elbussarna i Borås är ett första steg för staden att uppnå målet om en buller- och utsläppsfri stadstrafik.

– Vi tror att de här tysta och rena bussarna kommer bli uppskattade i Borås. Minskat buller och utsläpp har stora fördelar för människors hälsa samtidigt som det gör att vi kan bygga tätare i staden, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande i Västtrafik.

Bara början
De tio bussarna i Borås är en del av en större övergång till elbussar för Västtrafik. I år börjar sammanlagt 60 elbussar att rulla på flera orter runt om i regionen och under 2020 kommer ytterligare cirka 170 stycken i trafik. Något som då gör Västtrafik störst i Sverige på elbussar.

Bättre för förare och resenärer
De elektriska ledbussarna i Borås är tillverkade av BYD och kommer att köras av Västtrafiks partnerföretag Nobina.

– Det känns riktigt kul att fortsätta den positiva utvecklingen av kollektivtrafiken, tillsammans med Västtrafik och Borås stad. Med ny teknik kan vi bidra till en tystare, renare och effektivare kollektivtrafik för både resenär, medarbetare och kommuninvånare, säger Jonas Kempe, marknadsdirektör och vice vd på Nobina Sverige.

Fakta elbussarna i Borås:

Bussarna är byggda av BYD (Build Your Dreams) och modellen heter K11U. De helt eldrivna ledbussarna kommer att köra på linje 2 och laddas med grön el i Nobinas depå. Bussarna har bland annat bättre utrymmen för rullstolar och barnvagnar.

Nu blir det tio helelektriska ledbussar i Borås. Foto: Nobina.
Peter Hermansson (M), styrelseordförande, Västtrafik. Foto: Sofie Lahtinen Carlsson