Tio skolor kan få gratis frukost

Lugnare klassrum och bättre humör bland eleverna. För andra året i rad lanserar Arla en frukostkampanj för att bidra till ungdomars hälsa och prestation samt en mer jämställd skolgång. De fem skolor som deltog förra året upplevde högre koncentrationsförmåga och bättre humör bland eleverna. I år får dubbelt så många skolor chansen att testa tre veckors gratis frukost.
För andra året i rad drar Arla igång en frukostkampanj där tio skolor får testa gratis skolfrukost. Bild: Arla.

Många unga startar skoldagen på tom mage. Men att hoppa över frukosten kan ge värre konsekvenser än en kurrande mage. I Arlas Frukostbarometer där barn, föräldrar och lärare svarat på frågor om frukostvanor framkommer att eleverna upplever ökad koncentrationsförmåga (59 procent) och bättre humör (67 procent) när de äter frukost.

–  Trots att barnen själva vittnar om positiva fördelar med att äta frukost vet vi att var tredje elev skippar morgonmålet. Och i dagens läge där många familjer har mindre i plånboken är det tyvärr många barn som varken får i sig frukost eller middag hemma. Det resulterar i hungriga elever som varken har ork eller energi till att lära sig. Det är inte en jämställd skolgång. Med det här projektet vill vi att alla skolor som deltar ska så få chans att se de positiva effekterna av frukost, säger Erica Elfving, projektledare Arla Skolfrukost.

Arla erbjuder nu skolor att ansöka om att starta en frukostservering för elever i årskurs 7-9. Tio skolor väljs ut av en jury och får under tre veckor hjälp med frukostservering under höstterminen 2023. Arla står för alla mejeriprodukter och information för att öka kunskap kring varför frukost är viktigt.

Mer information om kampanjen och hur du ansöker

Ladda ner Arlas Frukostbarometer 2022