Tionde året med skidor – Volkswagen och svenska längdlandslaget förlänger samarbetet

Efter att ha varit en partner till svenska längdlandslaget under tio år förlänger nu Volkswagen sitt samarbete med ett av Sveriges mest populära och framgångsrika landslag.

Även denna säsong har Volkswagen och svenska längdlandslaget spelat in en reklamfilm tillsammans. Från vänster: Charlotte Kalla, Anna Dyvik, Ebba Andersson och Stina Nilsson.

När Volkswagen 2008 blev partner till svenska längdlandslaget var det starten på ett av Volkswagens mest lyckade samarbeten. Under åren som gått har landslaget inte bara skidat hem prestigefyllda segrar i stora mästerskap – de har också varit en aktiv del i Volkswagens kommunikation av nya modeller, framförallt kopplade till fyrhjulsdriften 4MOTION.

Nu har ett nytt samarbetsavtal tecknats och det gör att Volkswagen fortsätter att vara partner till landslaget under ytterligare tre år.

− Vi är väldigt stolta över att kunna förlänga vårt samarbete med längdlandslaget. Deras framgångar är fantastiska och till exempel är Charlotte Kalla numera Sveriges mest framgångsrika kvinnliga olympier. Vi tycker också att landslaget med ledare och åkare står för den typ av värden som vi också vill förmedla i vår kommunikation, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Johan Sares är längdchef på Svenska Skidförbundet. Också han är glad över det fortsatta samarbetet:

− Volkswagen är en väldigt aktiv partner och det är viktigt för oss. De har hela tiden utvecklat vårt samarbete. Under året arrangerade vi till exempel tillsammans den svenska seniorcupen Volkswagen Cup som gick under fyra tävlingshelger i Sverige, säger Johan Sares.

En viktig del i samarbetet är de bilar som landslaget använder på sina många och ofta långa resor. Det är något som också uppskattas av landslagets ledare och aktiva.

− Samarbetet med Volkswagen betyder väldigt mycket för oss aktiva. Vi behöver trygga och säkra bilar som kan ta sig fram i alla väder, säger den nyblivna olympiska guldmedaljören Charlotte Kalla.

Med Tiguan Allspace tar längdlandslaget sig fram tryggt och säkert i alla väder.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Abonnera på våra pressmeddelanden.