Svensk Handel

Tiotusentals arbetstillfällen på spel i kläd- och skohandeln

Dela
Stilindex från Svensk Handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 13,0 procent i oktober jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 19,5 procent under månaden.
Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Butiker och e-handel Oktober 2020 Ackumulerat 2020
Kläder -13,0 % -16,7 %
Skor -19,5 % -29,5 %

Kommentar från Svensk Handel

– För åttonde månaden i rad tvingas kläd- och skohandeln bevittna tvåsiffriga försäljningstapp. En sådan utveckling är naturligtvis fullständigt ohållbar och krisen är närmast total, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

– Till detta kommer de restriktioner med avrådan om besök i butiker och köpcentrum som nu omfattar 80 procent av den svenska befolkningen, vilket inte fångas upp av denna undersökning. Vi har anledning att befara en än större nedgång för branschen framöver, säger Mats Hedenström.

– Vi måste alla ta ansvar för att stoppa smittspridningen. Samtidigt måste staten ta ansvar för de ekonomiska konsekvenserna när en bransch mer eller mindre beläggs med näringsförbud. De aviserade stödåtgärderna är i allt väsentligt bra men det räcker inte för att stoppa den ekonomiska katastrof som hotar en redan utsatt bransch.

– Det är tusentals företag och tiotusentals arbetstillfällen som står på spel. Sko- och klädhandeln utgör ovärderliga inslag i de svenska stadskärnorna och vi är mycket oroade över vart detta slutar om inte kraftfulla åtgärder vidtas, säger Mats Hedenström.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye