Tips för lönesamtalet

En stor efterfrågan på ingenjörer, pandemins omfattande distansarbete och en osäker omvärld. Det finns flera faktorer som kan tänkas spela in när det nu är dags för årets lönesamtal. Sveriges Ingenjörer ger tips och råd.

Förberedelser är en viktig del i ett lyckat  lönesamtal.
Förberedelser är en viktig del i ett lyckat lönesamtal.

– Det viktigaste är att förhålla sig till lönekriterierna som finns på arbetsplatsen. Om du har presterat enligt eller över förväntan ska du begära en bra löneökning. Som stöd i sin argumentation är det bra att pejla hur lönen ligger i förhållande till bransch, tjänst och utbildning. Lönestatistik är en värdefull informationskälla för det, säger Camilla Frankelius förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer.

En faktor som kan göra sig påmind under årets lönesamtal är att många har jobbat på distans de gångna åren. Bland ingenjörer kan det röra sig om 80–90 procent som har jobbat helt eller delvis utanför kontoret.

– Om chefen hänvisar till att arbetsinsatsen inte går att bedöma på grund av att man har jobbat hemifrån så är det inget man ska acceptera. Arbetsgivaren har samma ansvar att bedöma din prestation oavsett varifrån du jobbar, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer.

Löneökningar på fyra procent är vad ingenjörerna i genomsnitt kommer att kräva i sina lönesamtal, visar Sveriges Ingenjörers medlemsundersökning. Det återspeglar även arbetsmarknadens stora efterfrågan på ingenjörer. Ökade möjligheter till hem- och distansarbete bäddar för att många fler nu får det lättare att byta arbetsgivare om löneutvecklingen är otillräcklig. Bland Sveriges Ingenjörers medlemmar svarar drygt en tredjedel att de är beredda att byta jobb om löneökningen blir alltför låg.

– Även om världsläget är osäkert så är arbetsmarknaden för ingenjörer stark. Goda ingenjörslöner är framtidsinvesteringar för verksamheter att klara klimatomställning, digitalisering och innovation, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörers tipsar inför lönesamtalet:

• Kartlägg dina arbetsinsatser under perioden
  • Ta reda på arbetsplatsens lönekriterier
  • Använd dig av lönestatistik och vänd dig till facket för tips och råd
  • Ta dig tid att förbereda och öva
  • Se till att samtalet handlar om dig
  • Be om betänketid om du behöver fundera
  • Var inte blyg gällande lönekravet men var realistisk
  • Fundera på om det finns andra förmåner som du vill diskutera
  • Hota inte med att sluta – om du inte menar det
  • Om du inte är nöjd: överväg att byta jobb

På Sverigesingenjorer.se finns mer råd, tips och guider för ett lyckat lönesamtal.

Förberedelser är en viktig del i ett lyckat  lönesamtal.
Förberedelser är en viktig del i ett lyckat lönesamtal.
Camilla Frankelius, förhandlingschef Sveriges Ingenjörer

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 162 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se