Tjänstemän: Lätt att förstå pensionsinformationen i det röda kuvertet

Nästan nio av tio tycker det är lätt att förstå innehållet i årsbeskedet som kommer i det röda kuvertet. Det uppger i alla fall 88 procent av de tjänstemän som läst sitt besked i år, enligt en undersökning som Ipsos genomfört på uppdrag av Collectum. Totalt gick det under våren ut röda kuvertet till två miljoner privatanställda tjänstemän.

– Att få ett rött kuvert från Collectum är ett trygghetsbesked, då det betyder att man jobbar hos en arbetsgivare som erbjuder kollektivavtalad tjänstepension. Det är det viktigaste man kan göra för sin framtida pension, säger Collectums pensionsexpert Tomas Carlsson.

Sju av tio tjänstemän, 72 procent, vet att de har fått årsbeskedet om tjänstepension. Totalt 60 procent har öppnat sitt röda kuvert. 48 procent, uppger att de också har läst årets besked. Bland dem som har läst årsbeskedet är det stora flertalet positiva: Hela 88 procent tycker att det är mycket eller ganska lätt att förstå.

– Fler och läser sitt årsbesked och det är glädjande att nästan alla tycker det är lätt att förstå. Förutom en tjänstepensionsprognos så innehåller de röda kuverten också tips på vad du kan göra för att påverka din pension, säger Tomas Carlsson.

Det röda kuvertet från Collectum innehåller bland annat en prognos över den framtida tjänstepensionen och besked om hittills intjänad tjänstepension. I genomsnitt får de privatanställda tjänstemännen 7 300 kronor per månad i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen.

Röda kuvertet skickades ut i april och maj till två miljoner privatanställda tjänstemän. Under maj och juni 2021 telefonintervjuades 1 000 privatanställda tjänstemän som har tjänstepensionen ITP. Undersökningen genomfördes av Ipsos på uppdrag av Collectum.

Collectum förmedlade 62,5 miljarder kronor i premier under 2020 mellan 36 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se