Tjänstesektorn blöder på grund av coronakrisen

Volvo Cars beslutade i dag att stänga produktionen i Sverige från och med nästa vecka. Detta blir oerhört kännbart för underleverantörer inom tjänstesektorn över hela Sverige. Verksamheten är på väg att upphöra inom allt fler branscher och företag.

Trycket på Almegas jourtelefon har mångdubblats de senaste veckorna och numera handlar i princip alla samtal om hur arbetsgivarna ska kunna dra ner på personalstyrkan genom uppsägningar eller tillfälliga permitteringar. Regeringens förslag om korttidsarbete innehåller dock många begränsningar, till exempel omfattas inte bemanningsföretag eller företag som i huvudsak har det offentliga som kund, dvs. vård- och omsorgsföretag samt friskolor.

- Det är uppenbart att regeringens lösning med korttidsarbete för drabbade företag inte kommer att fungera, det är för många undantag för att det ska ge effekt. Nu behövs ett snabbt förslag som ger företag möjlighet att permittera sin personal helt och hållet en kort tid, säger Thomas Erséus, VD Almega.

Regeringens förslag om tillfälliga korttidspermitteringar ger företagen möjlighet att minska arbetstiden med upp till 60 procent.

- Anställda i de drabbade företagen måste kunna gå hem helt och hållet med ersättning från arbetslöshetsförsäkringen under en period. Många arbetsgivare ser nu att efterfrågan helt och hållet har försvunnit då räcker det inte med permittering på 60 procent säger Thomas Erséus.

- Staten måste ta över kostnaden för de medarbetare som inte kommer att ha några arbetsuppgifter. Ett sådant system måste vara på plats inom en vecka, annars är jag rädd att detta kommer att leda till massuppsägningar och konkurser, avslutar Thomas Erséus.

Bra att korttidsarbete omfattar hela tjänstesektorn2.4.2020 16:14:11 CESTPressmeddelande

Idag har riksdagen fattat beslut om att införa ett nytt system med korttidsarbete. I de ursprungliga skrivningarna av lagen omfattades inte hela tjänstesektorn. I beslutet som klubbats av riksdagen är detta ändrat och såväl konsulter, bemanningsföretag, vård- och omsorgsföretag, utbildningsföretag, upphandlad trafik och statliga bolag omfattas nu av systemet. Almega och våra åtta förbund har varit pådrivande bakom detta och välkomnar beslutet.

Almegas krav till statsministern27.3.2020 15:22:07 CETPressmeddelande

Under fredagen träffade Almegas vd Thomas Erséus statsminister Stefan Löfven tillsammans med ledande företrädare för Svenskt Näringsliv och representanter från flera fackförbund. Thomas Erséus presenterade vilka åtgärder som krävs för att stävja krisen i tjänstesektorn. Några saker som lyftes under mötet var fler åtgärder för att rädda jobb och företag, att det offentliga ska hålla sina ingångna avtal med näringslivet och vikten av ett öppet samhälle mot bakgrund av coronaviruset.