Tjänstesektorn driver återhämtningen

Ökningen av tjänsteföretagens inköpschefsindex för juli, efter en tillfällig nedgång månaden innan, bekräftar att uppgången fortsätter i tjänstesektorn. Återhämtningen i ekonomin drivs alltmer av tjänstesektorn.

Patrick Joyce, chefekonom på Almega

Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) steg från 67,9 i juni till 69,1 i juli. Det är den näst högsta nivån i indexets 15-åriga historia.

– Det är goda nyheter att återhämtningen fortsätter i tjänstesektorn och omfattar allt fler tjänstebranscher. Produktionen fortsätter att öka och även orderingången vilket bådar gott för hösten, säger Patrick Joyce chefekonom på Almega.

Den ökande produktionen leder också till nya jobb. För femte månaden i rad skapas fler jobb i tjänstesektorn än normalt.

– Det är välkommet att en del av de 60 000 tjänstejobb som försvann är på väg tillbaka. Ett orosmoln är dock att bristen på arbetskraft börjar bli ett problem för vissa kvalificerade tjänstebranscher. Det gäller framför allt datakonsulter och tekniska konsulter, säger Patrick Joyce.

Patrick Joyce, chefekonom på Almega