Tjänstesektorns produktivitet står stark

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.

- Det behövs reformer för bättre matchning och ökad utbildningsnivå, dagens situation är ohållbar och kommer förvärras av ett minskat arbetskraftsdeltagande framöver. För att lösa problemen behövs ökad arbetskraftsinvandring, effektivare arbetsförmedling och bättre villkor för kompetensutveckling i företagen, säger Fredrik Voltaire, arbetsmarknadsekonom på Almega.

Det senaste decenniet har Sveriges totala produktivitet utvecklats långsamt, ca en procent under det historiska snittet. Om den lägre takten är det nya normala kommer Sverige gå miste om BNP-tillväxt motsvarande 1 260 miljarder kronor fram till år 2025.

- Om produktiviteten i ekonomin ska höjas krävs ökade investeringar i IT och mer satsningar på automatisering och robotisering. Idag minskar IT-investeringarna i andel av BNP, denna trend behöver brytas, säger Fredrik Voltaire.

Det finns en risk att den låga produktivitetsutvecklingen efter finanskrisen är av strukturell karaktär, och har kommit för att stanna. Det är en allvarlig utmaning för Sveriges tillväxt och konkurrenskraft.

- Den nya regeringen bör agera snabbt för att ta itu med frågan om hur Sveriges produktivitet kan höjas. Det är förmodligen den viktigaste långsiktiga frågan en regering kan jobba med - utan produktivitet ingen välfärd, avslutar Fredrik Voltaire.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Arbetsmarknadsutredningen en viktig pusselbit för reformeringen av Arbetsförmedlingen29.1.2019 22:00:02Pressmeddelande

Arbetsmarknadsutredningen är ett viktigt bidrag till arbetet med att reformera Arbetsförmedlingen. Reformen är nödvändig och Almega välkomnar därför att den överenskommelsen som slutits mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, och som ligger till grund för regeringsbildningen, även omfattar en reformering av Arbetsförmedlingen. En samsyn i Sveriges riksdag om vikten av förändring ökar förutsättningarna för att en renodlad myndighetsroll för Arbetsförmedlingen, medan privata aktörer ansvarar för att förmedla jobb och utbilda arbetssökande, blir verklighet.

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00:00Pressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19:32Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.