”Tjejer som vill gå teknik” på turné – Göteborg först ut

Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik” har funnits i ett år och har närmare 900 medlemmar. Gruppen är en mötesplats för tjejer som vill komma i kontakt med andra teknikintresserade inför gymnasiet. Under Gymnasiedagarna och Future Skills som arrangeras 9–11 oktober på Svenska Mässan i Göteborg deltar gruppen som mässutställare.

Med Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik” vill Teknikföretagen skapa ett forum för tjejer som funderar på att söka teknikprogrammet eller något annat program med teknisk inriktning som industritekniska eller el- och energiprogrammet. I veckan deltar Teknikföretagen på gymnasiemässa i Göteborg. Syftet är detsamma som på Facebook, att erbjuda en mötesplats där teknikintresserade kan diskutera och peppa varandra inför det stundande gymnasievalet. Teknikföretagens ungdomskommunikatör Elin Östblom ser fram emot att träffa tusentals blivande gymnasieelever, deras vårdnadshavare och skolpersonal.

– Även om antalet tjejer som söker teknikprogrammet ökar behövs initiativ som stöttar unga att göra normbrytande studieval, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen. Precis som vi har gjort på Facebook vill vi erbjuda en avslappnad mötesplats där ungdomarna kan diskutera på deras egna villkor, utbyta erfarenheter och tipsa varandra om skolor och inriktningar. I vår monter kan man dessutom ladda sin mobil och rita med 3D-penna.

Enligt Skolverkets preliminära statistik gällande läsåret 2018/2019 har andelen tjejer som söker till teknikprogrammet ökat. Från 16,8 procent (2017/2018) till 18,1 procent. På industritekniska programmet är 10,5 procent av de sökande tjejer.

Om gruppen
Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik” är en stängd grupp för tjejer och ickebinära. I gruppen finns även elever som redan går ett program med teknisk inriktning. Gruppen är ett samarbete med Therese Lindgren, en av Sveriges mest inflytelserika influencers. Therese Lindgren, som själv har ett stort teknikintresse, är medlem i gruppen och deltar i vissa diskussionstrådar.

Hack the World
Hack the World är Teknikföretagens samlade initiativ för att förändra bilden av teknikbranschen. Syftet är att få fler unga att intressera sig för teknik och söka sig till teknikutbildningar.

Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3900 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ett teknikäventyr mot framtiden - ny poddserie3.12.2018 14:00Pressmeddelande

Vilka utmaningar står industrin inför och hur ska vi möta dem? Det pratar vi om i tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time. Produktion2030 står i centrum och experter från akademi och näringsliv gästar podden för att prata om framtidens industri. Vi diskuterar ämnen som den fjärde industriella revolutionen, cirkulära produktionssystem och kompetens för framtidens smarta fabrik. Teknikföretagens presschef Anna Lööf programleder poddserien tillsammans med radio- och tv-mannen Kjell Eriksson.