”Tjejer som vill gå teknik” på turné – Göteborg först ut

Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik” har funnits i ett år och har närmare 900 medlemmar. Gruppen är en mötesplats för tjejer som vill komma i kontakt med andra teknikintresserade inför gymnasiet. Under Gymnasiedagarna och Future Skills som arrangeras 9–11 oktober på Svenska Mässan i Göteborg deltar gruppen som mässutställare.

Med Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik” vill Teknikföretagen skapa ett forum för tjejer som funderar på att söka teknikprogrammet eller något annat program med teknisk inriktning som industritekniska eller el- och energiprogrammet. I veckan deltar Teknikföretagen på gymnasiemässa i Göteborg. Syftet är detsamma som på Facebook, att erbjuda en mötesplats där teknikintresserade kan diskutera och peppa varandra inför det stundande gymnasievalet. Teknikföretagens ungdomskommunikatör Elin Östblom ser fram emot att träffa tusentals blivande gymnasieelever, deras vårdnadshavare och skolpersonal.

– Även om antalet tjejer som söker teknikprogrammet ökar behövs initiativ som stöttar unga att göra normbrytande studieval, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen. Precis som vi har gjort på Facebook vill vi erbjuda en avslappnad mötesplats där ungdomarna kan diskutera på deras egna villkor, utbyta erfarenheter och tipsa varandra om skolor och inriktningar. I vår monter kan man dessutom ladda sin mobil och rita med 3D-penna.

Enligt Skolverkets preliminära statistik gällande läsåret 2018/2019 har andelen tjejer som söker till teknikprogrammet ökat. Från 16,8 procent (2017/2018) till 18,1 procent. På industritekniska programmet är 10,5 procent av de sökande tjejer.

Om gruppen
Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik” är en stängd grupp för tjejer och ickebinära. I gruppen finns även elever som redan går ett program med teknisk inriktning. Gruppen är ett samarbete med Therese Lindgren, en av Sveriges mest inflytelserika influencers. Therese Lindgren, som själv har ett stort teknikintresse, är medlem i gruppen och deltar i vissa diskussionstrådar.

Hack the World
Hack the World är Teknikföretagens samlade initiativ för att förändra bilden av teknikbranschen. Syftet är att få fler unga att intressera sig för teknik och söka sig till teknikutbildningar.

Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.

Jakten på talangerna – ny poddserie22.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.