Tjugo namn kvar inför herrlandslagets EM-kval

Den 20 och 22 februari avgörs om det svenska herrlandslaget kvalificerar sig till EM för första gången sedan 2013. Sverige har allt i egna händer i matcherna mot Turkiet och Nederländerna. Förbundskapten Hugo Lopez har nu valt ut 20 spelare som ska Coronatestas för att kunna ansluta till bubblan i Istanbul.

EM-kvalet har nu kommit till sin upplösning och Sverige är fortfarande med i matchen. I bubblan i Istanbul avgörs det om det svenska herrlandslaget kniper en plats i basket-EM.
– Vinsten hemma mot Turkiet gjorde att vi nu verkligen har chansen, om vi tar oss till EM 2022 med detta lag kan allting hända, vi törstar verkligen efter detta och behöver alla möjliga marginaler på vår sidan för att kvalificera oss, säger generalsekreterare Fredrik Joulamo.

Därför har Fredrik Joulamo satt upp Marcus Eriksson och Jonas Jerebko på listan över 20 spelare.
– Jonas spelar inte längre för Khimki och det var hans klubb som satte käppar i hjulen för honom förut, han har upprepade gånger sagt att han vill vara med och spela för Sverige så vi vågar hoppas på att det nu blir verklighet, även om inget är klart ännu. En 208 cm lång rörlig forward med ett trepoängsskott och rutin från 10 säsonger i NBA, klart det skulle göra en stor skillnad för oss.

Marcus Eriksson spelar i Euroleague för ALBA Berlin och Euroleagues spelschema råkade falla sig så att han spelar med ALBA Berlin i Istanbul två dagar innan Sveriges match.
– Det är en enorm flax men ALBA Berlin är i staden och har inga matcher samtidigt som Sverige spelar, så stjärnorna står rätt för att han ska kunna medverka också. Vi har inte fått definitivt besked ännu men det är värt att föra upp honom på listan, kommenterar Fredrik Joulamo.

I förra fönstret saknades Spanienproffsen Simon Birgander och William Magarity. De är nu tillbaka och redo att ta Sverige till EM.
– Med Simon får vi en rejäl närvaro i tresekundersområdet både offensivt och defensivt och vad William Magarity kan göra tror jag alla såg i Globen mot Turkiet, fortsätter Joulamo.

Frågetecken finns just nu dock för point guard Ludde Håkanson som är skadad. Tyvärr missar centern Nicholas Spires matcherna på grund av en skada.
– Det är ett stort avbräck eftersom Nick har varit fantastisk i landslaget, vi behöver varenda gubbe vi kan få för att hävda oss på denna nivå, så är det, avslutar Joulamo.

Av nedanstående 20 namn är det 14 spelare som kommer att åka med till Istanbul, 12 spelare tas ut till respektive match.

Följande spelare testas inför EM-kvalfönstret 15 - 22 februari 2021

Namn Född Längd Pos. A-landskamper Moderklubb Klubb 2020-2021
Denzel Andersson 1996 203 Forward 4 KFUM Hudik BC Luleå
Charles Barton Jr. 1992 193 Guard  10 Högsbo Basket  Tartu (EST)
Simon Birgander 1997  210  Center  5 Helsingborg BBK  Joventut (SPA)
Tobias Borg  1993  184  Guard  44  Södertälje BBK  Real Betis (SPA)
Christopher Czerapowicz  1991  199  Forward  23  Kvarnby BBK  Obradoiro (SPA)
Nathan Dawit 1994 195 Guard 1 Fryshuset Umeå BSKT
Marcus Eriksson 1993 200 Guard 11 KFUM Uppsala Alba Berlin (TYS)
William Gutenius 1992 205 Forward - Lerum Basket Borås Basket
Ludvig Håkanson  1996  187  Guard  42  Alvik Basket  Bilbao (SPA)
Jonas Jerebko 1987 208 Forward 39 Marbo Basket -
Alexander Larsson 1995 207 Center - Södertälje BBK Köping Stars
Alexander Lindqvist 1991 205 Forward 56 Täby Basket Stjarnan (ISL)
Olle Lundquist 1999 200 Forward 1 Jämtland Palma (SPA)
Johan Löfberg 1995 200 Forward 12 Högsbo Basket Vichy (FRA)
William Magarity 1993 210 Center 3 Norrköping BF Gipuzkoa (SPA)
Thomas Massamba 1985 185 Guard 122 KFUM Linköping Phoenix Brussels (BEL)
Melwin Pantzar 2000 190 Guard 5 Sigtuna BBK Valladolid (SPA)
Adam Ramstedt 1995 210 Forward 17 Södertälje BBK Norrköping Dolphins
Erik Rush 1988 197 Guard 33 South Carolina Forli (ITA)
Adam Rönnqvist 1990 181 Guard 3 BK Höken BC Luleå

Kommande schema:
15 februari: Resdag till Istanbul, Turkiet
16-22 februari: Träningsläger och EM-kvalmatcher
20 februari: EM-kvalmatch Turkiet-Sverige, 15.00 (svensk tid)
22 februari: EM-kvalmatch Sverige-Nederländerna, 15.00 (svensk tid)

Information om möjlighet till presskonferenser, intervjuer och bilder från bubblan i Istanbul kommer att meddelas vid senare tillfälle.

Media i EM-kvalbubblan
Det finns möjlighet för mediarepresentanter att ackreditera sig och vara på plats under EM-kvalmatcherna i Istanbul. Media kommer precis som landslagen att behöva ta hänsyn till en mängd restriktioner och protokoll gällande smittspridning, kontakt med spelare innan under och efter matcher, och vart media får befinna sig i arenan.

Ackreditering sker via FIBA Media Portal. Det går antingen att ackreditera sig för mediabevakning på plats, eller bevakning på distans. Genom att ackreditera sig kommer man få möjlighet att ställa frågor via en dedikerad WhatsApp-grupp till spelare och ledare i Mixed Zone och på presskonferensen efter matchen.

Ackreditera er här (FIBA Media Portal) >>>

Förutsättningar EM-kval
Sverige spelar i Grupp D i EM-kvalet, där slutmålet är Basket-EM 2022. EM-kvalet består av 8 grupper med 4 lag i varje grupp, där de tre högst placerade lagen i varje grupp kvalificerar sig till Basket-EM.
EM-kvalet spelas under tre fönster; november 2019, november 2020 och februari 2021.

Sverige är för nuvarande trea i gruppen med en vinst och tre förluster. Två matcher återstår, 20 februari Turkiet-Sverige och 22 februari Sverige-Nederländerna.