Toaletten är ingen papperskorg – inte en självklarhet för alla

I morgon fredagen den 19 november är det Världstoalettdagen. Det är en officiell FN-dag för att uppmärksamma den globala sanitetskrisen. Det är nästan 2 miljarder människor som inte har tillgång till en toalett, samtidigt som många andra tar den för given och till och med använder den som papperskorg. I Linköping behöver vi ständigt påminna oss om att det bara är kiss, bajs och toalettpapper som ska spolas ner i toaletten.

Vad har hushållspapper och våtservetter, tops, bindor, blöjor, snus, hår, tandtrådsbyglar, gasbindor, strumpbyxor och kläder gemensamt? Jo, det är exempel på skräp som Linköpingsborna fortsätter att spola ned i toaletterna. Hela 300 ton skräp rensades bort ur avloppsvattnet förra året.

- Skräpet som spolas ner skapar problem både i våra pumpstationer, i avloppsledningarna och på reningsverken, säger Camilla Johansson, miljöingenjör på Tekniska verken i Linköping.

Om det blir stopp i ledningar och pumpar kan det orsaka översvämningar som gör att orenat avloppsvatten släpps ut till vattendragen.

- Skräp som innehåller olika kemikalier kan inte alltid renas bort i reningsverket och då följer det med tillbaka ut i naturen och till Stångån och Roxen där det renade vattnet släpps ut, det är alltså bara kiss, bajs och toapapper som hör hemma i toaletten – inget annat.
- Vi måste vara rädda om vattnet som är vår viktigaste råvara. En papperskorg i badrummet är ett enkelt sätt att se till att det blir lätt att göra rätt,
säger Camilla Johansson.

Detta här är rätt att spola ner i toan:
Allt som kommer inifrån kroppen – kiss, bajs och andra kroppsvätskor.
Toalettpapper är också gjort för att spolas ned i toaletten.
Inget annat ska spola ner i toaletten, det vill säga inte hushållspapper, våtservetter, pappersservetter, bindor eller tamponger.

Camilla Johansson, miljöingenjör, Tekniska verken
camilla.johansson@tekniskaverken.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Så kan landets fastighetsägare hjälpa till att lösa den svenska elkrisen1.12.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

I stället för att passivt fortsätta sluka allt dyrare el, ska svenska byggnader förvandlas till aktiva effektresurser som avlastar det ansträngda nationella elnätet. Det är visionen bakom samverkansprojektet ”En gemensam effektstrategi”, där Castellum tillsammans med Tekniska verken i Linköping och fyra andra regionala elnätsbolag visar hur fastighetsägare både kan minska sin belastning på elsystemet och bli en viktig del av lösningen på klimatkrisen.