A Non Smoking Generation

Tobaksindustrin är den största nedskräparen

Dela

Fimpar är det vanligaste skräpet i naturen och varje dag spolas fyra miljoner snusprillor ner i svenska toaletter. A Non Smoking Generations projekt Tobaksbarn som uppmärksammar miljöpåverkan och barnarbetet inom tobaksindustrin är mer aktuellt än någonsin. För sjunde året i rad startar organisationens föreläsningsturné för att motivera Sveriges barn och unga till att förbli tobaksfria.

Talvin Kaur Logani och Julia Karlsson
Talvin Kaur Logani och Julia Karlsson

”Tobaksbarn – 50 kr och barnarbete på köpet” är en föreläsningsturné som informerar om nya och relativt okända aspekter av tobakskonsumtion. Istället för att upprepa hur tobak skadar den personliga hälsan ligger fokus på tobaksindustrins metoder och konsekvenser för en global hållbar utveckling. Projektet finansieras delvis av SIDA och Forum Syd. Under en fyra månader lång höstturné kommer ett team att genomföra ungefär 100 föreläsningar på skolor i olika delar av Sverige. Inbjudan gick ut i våras och turnén är i stort sett fullbokad.

A Non Smoking Generations nya rapport Det är bara barn som börjar använda tobak, baserad på en Novusundersökning om ungas attityder till tobak, avslöjar att allmänhetens kunskap om barnarbetet och skogsavverkningen inom tobaksindustrin är extremt låg. Föreläsningen visar hur tobak är ett hot mot samtliga 17 globala mål för en hållbar utveckling, och att tobaksfrihet inte endast är en investering i den egna hälsan.

Varje år dör åtta miljoner människor i världen på grund av tobak. Minst 1,3 miljoner barn under 14 år arbetar under skadliga förhållanden på tobaksfält runtom i världen, men mörkertalet är stort. En nyhet i årets föreläsning är större fokus på tobaksindustrins massiva nedskräpning. Globalt slängs 4500 miljarder giftiga fimpar på marken varje år och 80 procent av allt skräp i svenska städer är tobaksrelaterat. I en enkätundersökning under hösten 2018 uppgav 92 % av eleverna att föreläsningen innehöll argument för att avstå från tobak.

– Sedan starten av vår föreläsningsturné 2013, har andelen unga som säger att de motiveras av hållbarhetsargumenten ökat stadigt. 72 % av de tillfrågade 14-18-åringarna i årets Novusundersökning svarar också att de är positiva till vårt förslag om att införa en hållbarhetsskatt på tobak, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

I föreläsningen uppmärksammas även tobaksindustrins utveckling av nya produkter. Produkterna marknadsförs som tobaksfria för att de ska framstå som mindre farliga för hälsan och miljön. Strategin gör att de kringgår lagen som reglerar tobaksreklam och kan marknadsföra sina produkter direkt till barn och unga, exempelvis via annonser eller samarbeten med influencers i sociala medier.

– Var fjärde tillfrågad ungdom uppger att de ofta ser reklam för tobaks- och nikotinprodukter. I dagens läge när nya nikotinprodukter vilseledande marknadsförs som tobaksfria är vår föreläsning viktigare än någonsin. Unga behöver både kunskapen som motiverar till ett tobaksfritt liv men också förståelsen för tobaksindustrins strategier för att locka dem att testa, säger Helen Stjerna.

Första stoppen på turnén är i Stockholm och journalister är givetvis välkomna att lyssna och ställa frågor till föreläsarna. Bifogat finner ni bild på teamet som består av Talvin Kaur Logani och Julia Karlsson.

För att kontakta föreläsarna och få chans att följa med på en föreläsning, mejla forelasare@nonsmoking.se eller ring:

Telefon Talvin: 0704032184

Telefon Julia: 0707184383

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Talvin Kaur Logani och Julia Karlsson
Talvin Kaur Logani och Julia Karlsson
Ladda ned bild
Julia Karlsson
Julia Karlsson
Ladda ned bild
Talvin Kaur Logani
Talvin Kaur Logani
Ladda ned bild

Om

A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm

08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/

Stiftelsen En Rökfri Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

 

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Allt fler vill se fler tobaksfria miljöer1.7.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

En ny Novusundersökning, gjord på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar att över 80 procent av allmänheten anser att lekplatser, uteserveringar, badplatser och perronger bör vara rökfria. Opinionen för rökfria miljöer har ökat signifikant sedan det utökade rökförbudet trädde i kraft 1 juli förra året. Nästan 80 procent av både vuxna och unga anser också att det borde införas ett förbud mot tobak under skoltiden.

Downtown Camper och A Non Smoking Generation samarbetar för hälsa och en hållbar framtid26.2.2020 06:00:00 CETPressmeddelande

Downtown Camper by Scandic inleder nu ett samarbete med A Non Smoking Generation, en organisation som förebygger tobaksbruk bland unga, som ett led i hotellets arbete med att främja en aktiv, hälsosam och hållbar livsstil. 5 mars lanseras partnerskapet under ett event som kombinerar löpning med kunskapsutbyte om tobaksfrihet som en investering i både hälsa och hållbar utveckling.

A Non Smoking Generation lanserar nikotinsemla25.2.2020 06:00:00 CETPressmeddelande

Inför fettisdagen 25 februari lanserade A Non Smoking Generation en nikotinsemla – helt fri från tobak. Bakverket är kärnan i en reklamkampanj som uppmärksammar hur tobaksindustrin vilseleder konsumenter genom att marknadsföra nya nikotinprodukter som tobaksfria. Kampanjen är en bluff utformad för att belysa hur tobaksindustrin konsekvent och medvetet kringgår tobakslagen för att kunna locka barn in i beroende genom reklam, design och smaktillsatser.

Kunskap om hur tobaksindustrin påverkar global hållbar utveckling motiverar ungdomar att avstå tobak3.2.2020 06:00:00 CETPressmeddelande

Nästan 90 procent av unga fick ökad kunskap om hur tobaksindustrin påverkar global hållbar utveckling efter att ha sett A Non Smoking Generations föreläsning ”50 kr och barnarbete på köpet”. Hela 92 procent ansåg att föreläsningen motiverar barn och unga till att vara tobaksfria. Det visar en enkätundersökning från projektet Tobaksbarn 2019.

Två miljoner barn har fått kunskap som motiverar till tobaksfria liv28.11.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

Sedan 1979 har A Non Smoking Generation förmedlat livsviktig kunskap till över två miljoner barn. I samband med organisationens 40 års-jubileum uppmärksammas viktiga milstolpar men också att behovet av ökad kunskapsspridning och förebyggande insatser för att skydda barn från tobaksbruk. 2019 efterlyser organisationen en lag om tobaksfri skoltid och krav på att information om tobak, ur både hälso- och hållbarhetsperspektiv, inkluderas i läroplanen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum