A Non Smoking Generation

Tobaksindustrin är den största nedskräparen

Dela

Fimpar är det vanligaste skräpet i naturen och varje dag spolas fyra miljoner snusprillor ner i svenska toaletter. A Non Smoking Generations projekt Tobaksbarn som uppmärksammar miljöpåverkan och barnarbetet inom tobaksindustrin är mer aktuellt än någonsin. För sjunde året i rad startar organisationens föreläsningsturné för att motivera Sveriges barn och unga till att förbli tobaksfria.

Talvin Kaur Logani och Julia Karlsson
Talvin Kaur Logani och Julia Karlsson

”Tobaksbarn – 50 kr och barnarbete på köpet” är en föreläsningsturné som informerar om nya och relativt okända aspekter av tobakskonsumtion. Istället för att upprepa hur tobak skadar den personliga hälsan ligger fokus på tobaksindustrins metoder och konsekvenser för en global hållbar utveckling. Projektet finansieras delvis av SIDA och Forum Syd. Under en fyra månader lång höstturné kommer ett team att genomföra ungefär 100 föreläsningar på skolor i olika delar av Sverige. Inbjudan gick ut i våras och turnén är i stort sett fullbokad.

A Non Smoking Generations nya rapport Det är bara barn som börjar använda tobak, baserad på en Novusundersökning om ungas attityder till tobak, avslöjar att allmänhetens kunskap om barnarbetet och skogsavverkningen inom tobaksindustrin är extremt låg. Föreläsningen visar hur tobak är ett hot mot samtliga 17 globala mål för en hållbar utveckling, och att tobaksfrihet inte endast är en investering i den egna hälsan.

Varje år dör åtta miljoner människor i världen på grund av tobak. Minst 1,3 miljoner barn under 14 år arbetar under skadliga förhållanden på tobaksfält runtom i världen, men mörkertalet är stort. En nyhet i årets föreläsning är större fokus på tobaksindustrins massiva nedskräpning. Globalt slängs 4500 miljarder giftiga fimpar på marken varje år och 80 procent av allt skräp i svenska städer är tobaksrelaterat. I en enkätundersökning under hösten 2018 uppgav 92 % av eleverna att föreläsningen innehöll argument för att avstå från tobak.

– Sedan starten av vår föreläsningsturné 2013, har andelen unga som säger att de motiveras av hållbarhetsargumenten ökat stadigt. 72 % av de tillfrågade 14-18-åringarna i årets Novusundersökning svarar också att de är positiva till vårt förslag om att införa en hållbarhetsskatt på tobak, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

I föreläsningen uppmärksammas även tobaksindustrins utveckling av nya produkter. Produkterna marknadsförs som tobaksfria för att de ska framstå som mindre farliga för hälsan och miljön. Strategin gör att de kringgår lagen som reglerar tobaksreklam och kan marknadsföra sina produkter direkt till barn och unga, exempelvis via annonser eller samarbeten med influencers i sociala medier.

– Var fjärde tillfrågad ungdom uppger att de ofta ser reklam för tobaks- och nikotinprodukter. I dagens läge när nya nikotinprodukter vilseledande marknadsförs som tobaksfria är vår föreläsning viktigare än någonsin. Unga behöver både kunskapen som motiverar till ett tobaksfritt liv men också förståelsen för tobaksindustrins strategier för att locka dem att testa, säger Helen Stjerna.

Första stoppen på turnén är i Stockholm och journalister är givetvis välkomna att lyssna och ställa frågor till föreläsarna. Bifogat finner ni bild på teamet som består av Talvin Kaur Logani och Julia Karlsson.

För att kontakta föreläsarna och få chans att följa med på en föreläsning, mejla forelasare@nonsmoking.se eller ring:

Telefon Talvin: 0704032184

Telefon Julia: 0707184383

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Talvin Kaur Logani och Julia Karlsson
Talvin Kaur Logani och Julia Karlsson
Ladda ned bild
Julia Karlsson
Julia Karlsson
Ladda ned bild
Talvin Kaur Logani
Talvin Kaur Logani
Ladda ned bild

Om

A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm

08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/

Stiftelsen En Rökfri Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

 

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Thaiboxaren Sanny Dahlbeck frontar ny Non Smoking-kollektion hos Stayhard8.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

I våras tog thaiboxaren Sanny Dahlbeck ställning för alla barns hälsa i en kampanj då A Non Smoking Generation firar 40 år av tobaksförebyggande arbete 2019. Nu utökas samarbetet när Sanny frontar en ny klädkollektion hos webbshopen Stayhard. Kollektionen lanseras 10 oktober och består av t-shirts och hoodtröjor med Non Smoking-loggan, varav två plagg har ett unikt tryck designat av Sanny.

Var fjärde barn utsätts ofta för tobaksreklam4.9.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

En ny Novusundersökning, som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar tydligt hur tobaksindustrin når ut till barn och unga med sin reklam. Samtidigt brister den kunskap som kan motivera till att avstå från tobak. Kunskapen om barnarbete och massiv avskogning inom tobaksindustrin är låg och extremt få känner till att nikotin ökar risken för inlärningssvårigheter och psykiska sjukdomar.

Sarah Sjöström och Ingemar Stenmark i gemensam kamp7.5.2019 09:17:51 CESTPressmeddelande

Sarah Sjöström, herrarna i svenska handbollslandslaget och Bella Gulldén med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Ingemar Stenmark och Björn Borg. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

Therese Lindgren och Agnetha Fältskog i gemensam kamp7.5.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Therese Lindgren, Peg Parnevik, Alexander Pärleros och Sarah Sjöström med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Agnetha Fältskog och Ingemar Stenmark. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum