Töcksfors Shoppingcenter firar 10 år

Olav Thon såg tidigt den stora potentialen för gränshandel i Töcksfors som ligger endast en timmes resa från Oslo. I den optimistiska satsningen i oktober 2005 öppnade man hela 28 000 kvadratmeter med shoppingyta och det högtidliga invigningstalet hölls av kung Carl XVI Gustaf inför en stor skara nyfikna besökare. I dag är Töcksfors Shoppingcenter en stor arbetsgivare i kommunen med hela 370 personer verksamma och planerar ytterligare expansion.

Mellan 28/10-1/11 väntar ett festligt firande i dagarna fem.

– Det är något vi verkligen ser fram emot och vi har satt ihop ett omfattande jubileumsprogram med aktiviteter för både vuxna och barn. Vi hoppas förstås på extra många besökare under vårt jubileumsfirande. Något som jag uppskattade lite extra var den personliga hälsning vi fick från Olav Thon med anledning av vårt jubileum, berättar Lars-Erik Erøy, centerchef, Töcksfors Shoppingcenter.

"26.oktober er det 10 år siden kong Carl XVI Gustaf åpnet Töcksfors Shoppingcenter.

Töcksfors Shoppingcenter har gjennom disse år utviklet Töcksfors til å bli et handelssenter som er enestående på mange måter. Töcksfors Shoppingcenter er det eneste senteret i verden som er åpnet av en regjerende konge. Det er eneste senter som ligger med en 1 times kjøring fra hovedstaden i et naboland.

Nå planlegger Töcksfors Shoppingcenter videre utbygging og vårt mål er at Töcksfors skal få bystatus og bli et av Värmlands store virksomhetsområde med sikre arbeidsplasser for alle innbyggere.

Jeg gratulerer og ønsker Töcksfors Shoppingcenter en lys fremgangsrik framtid.

Beste hilsen, Olav Thon."

Töcksfors Shoppingcenter har växt kontinuerligt under åren och 2012 påbörjades en utbyggnadsfas som stod klar till påsken 2013. Då kunde köpcentret bjuda in till ytterligare 5000 kvadratmeter med shoppingmöjligheter. Då utvidgade bland annat MaxiMat och Burger King, samt att flera butiker tillkom och många renoverades upp. Livsmedel har alltid varit ett stort och viktigt inslag i Töcksfors Shoppingcenters mycket breda utbud. Även café- och restaurangutbudet är rikligt.

Efter jubileumsfirandet fortsätter den offensiva satsningen med en utbyggnad mellan 6000 till 9000 kvadratmeter med önskad start under våren 2016. -" Då kommer vi att få cirka 40 000 kvadratmeter shoppingyta. Det känns väldigt positivt och bra att vara en så stor och betydelsefull arbetsgivare här i Töcksfors, säger Lars-Erik Erøy."

Thon Property är en del av Olav Thon Gruppen som äger och förvaltar totalt 107 köpcentrum i Norge och i Sverige. Thon Property AB har i dag ansvaret för det Svenska egendomsbeståndet som än så länge består av tio köpcentrum och ett hotell, däribland Töcksfors Shoppingcenter.