Tofflor, morgonrock och sängkläder - detta tar svenskarna med sig från sitt hotellrum
När semestern börjar lida mot sitt slut och verkligheten kryper sig på, samlar de flesta på sig minnen från semestertiden. Vanliga föremål som vykort, bilder och lokala souvenirer brukar åka ner i resväskan. Men vad plockar svenskarna med sig från hotellrummet?
En ny undersökning från researrangören Apollo visar att var femte svensk uppger att de någon gång tagit med sig tofflorna hem, och 15 procent har plockat med sig morgonrocken. Närmare var tionde man uppger dessutom att de tagit med sig hotellets sängkläder hem, något som även stämmer in på åldersgruppen 36–45 år där 10 procent har packat med sig sängkläderna.
Lika många kvinnor som män uppger dessutom att de plockat med sig tv:n hem från hotellrummet. Andra saker som svenskarna har tagit med sig hem från semestern är bland annat mattor, speglar, gardiner och sängbord.
- Semesterresan ger inte enbart tid för avkoppling och härliga upplevelser, det är också ett perfekt tillfälle att skapa minnen. Många väljer gärna att ta med sig saker hem som påminner om resan och upplevelserna. Det är härligt att se att resenärer uppskattar hotellets alla prylar och bekvämligheter, dock finns det andra saker man kan köpa och välja att ta med sig hem som minnen, säger Martina Krantz, pressansvarig på Apollo.
Inte utan mina huvudvärkstabletter
Förutom att plocka med sig saker hem från semestern, finns det även en hel del prylar som svenskarna tar med sig hemifrån på semesterresan. Det vanligaste att ta med sig är huvudvärkstabletter, det uppger såväl kvinnor som män. Hela 10 procent fler män än kvinnor uppger dock att de inte klarar sig utan snus och/eller cigaretter på resan. Kvinnor tycker däremot att det är viktigare med vätskeersättning än vad männen tycker, det uppger 26 procent jämfört med männens 15 procent.
Nästan dubbelt så många män, 12 procent, menar att de inte klarar sig utan kondom under semestern, detta i jämförelse med kvinnornas 7 procent.
Topplista: Det har svenskarna någon gång tagit med sig från ett hotellrum
19 % - Tofflor
15 % - Morgonrock
7 % - Sängkläder
5 % - TV
4 % - Matta
Topplista: Det klarar sig inte svenskarna utan på semestern
43 % - Huvudvärkstabletter
33 % - Rakhyvel
27 % - Snus och/eller cigarretter
21 % - Vätskeersättning
16 % - Nässpray
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i oktober 2022 av Mantap på uppdrag av Apollo. Undersökningen hade över 1000 respondenter i åldrarna 18–66+ år och genomfördes i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Nyckelord
Kontakter
Martina KrantzPressansvarig
martina.krantz@apollo.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Apollo är en av Nordens ledande researrangörer med uppåt 500 medarbetare och en miljon resenärer årligen. Med oss kan kunder resa till hela världen, oavsett om de vill åka på en avslappnande sol- och badsemester, ta en träningsvecka i värmen eller spendera en weekend i någon spännande storstad. Vi arrangerar charterresor, träningsresor, cityresor och kryssningar och erbjuder dessutom säker bokning av flyg och hotell separat om kunden föredrar att själv sätta ihop sin resa.
Apollo bildar tillsammans med specialistarrangörerna Golf Plaisir, Lime Travel och Xtravel samt sportresorten Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi är sedan 2015 del av den privatägda tyska koncernen REWE med över 300 000 medarbetare. Apollo arbetar aktivt för hållbartresande och socialt ansvar och vi samarbetar med SOS Barnbyar, Ecpat, SOK (Sveriges Olympiska Kommitté). Apollo är Travelife-certifierade sedan 2015. www.apollo.se
Följ Apollo
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Apollo
Apollo Sports och HYROX tar träningen till nya nivåer – och platser!20.3.2024 13:49:29 CET | Pressmeddelande
Svenskarnas nya favoritsport HYROX lanserar nu specialanpassade träningsresor i samarbete med Apollo Sports. Första anhalten är Europas största sporthotell på Fuerteventura.
DERTOUR Group: Positiva utsikter för 20246.3.2024 12:11:12 CET | Pressmeddelande
Europas näst största researrangör, där Apollo är en stolt del, driver sin tillväxtstrategi mot internationalisering och mer individuella resealternativ.
Kylslaget januari resulterade i rekordhög efterfrågan på resor1.2.2024 13:26:33 CET | Pressmeddelande
Apollo rapporterar en försäljningsökning på 20 procent jämfört med samma tid förra året. Majoriteten av sportlovsresorna är sedan länge slutsålda - och nu bokas påskresorna i hög takt.
Apollo lanserar flera nya koncepthotell!26.1.2024 09:10:56 CET | Pressmeddelande
Efterfrågan på skräddarsydda hotellupplevelser ökar. Researrangören ökar nu antalet koncepthotell under Apollo Mondo-paraplyet.
Apollo Sports lanserar unika skidresor till exotiska skiddestinationer23.1.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Apollo Sports expanderar! Med en unik skidsatsning till exotiska skiddestinationer som Georgien, Nordmakedonien, Kappadokien, Kazakstan med flera, breddar Apollo Sports sitt redan stora utbud. Researrangören differentierar sig här med kvalitativa skidpaket där det mesta är inkluderat och tillgängligt för alla som vill uppleva skidåkning utöver det vanliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum