Tolv SM-veckor i SVT till 2025

Nu är det klart att SM-veckan kommer att sändas i SVT till och med 2025. SVT och Riksidrottsförbundet har undertecknat ett avtal som omfattar åren 2022–2025, vilket innebär att SVT kommer att visa tolv SM-veckor med en mångfald av idrotter under de kommande fem åren.

SM-veckan firar i år tio år som evenemang. Nyligen avslutades årets sommarvecka i Malmö där 295 SM-guld delades ut. Veckan blev en stor framgång i både tv och på plats, och nu förlängs avtalet mellan SVT och Riksidrottsförbundet (RF).

– SM-veckan är en riktig publikfavorit. Tv-tittarna får se den svenska idrottens mest kända namn, men bjuds också på toppidrott från sporter som inte bevakas lika ofta av media. Det är ett otroligt starkt och vägvinnande koncept, säger Åsa Edlund Jönsson, sportchef på SVT.

– Med SM-veckan vill vi inte bara öka intresset för idrottsrörelsen och dess olika grenar utan också synliggöra idrottsrörelsens mångfald och samhällsnytta. I och med en förlängning av avtalet med SVT skapar vi en trygghet och bra förutsättningar för ett långsiktigt och fortsatt utvecklingsarbete av SM-veckan, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet (RF).

SM-veckan, som grundades av SVT och Riksidrottsförbundet, har under åren vuxit till Sveriges tredje populäraste idrottsevenemang och konceptet har dessutom spridit sig till bland annat Norge, Finland, Island och nu senast Tyskland. Många kommuner ansöker om att få arrangera SM-veckan och sedan tidigare är det klart att Luleå/Boden kommer att arrangera SM-veckan vinter 2020 och att Halmstad är värdstad för SM-veckan sommar 2020.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden med SVT som sändande bolag.

För mer information kontakta:

Per Bergljung
Evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet

Helena Brodén
pressansvarig, SVT

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Pionjärerna - om kvinnorna som banade vägen26.2.2020 13:34:00 CETPressinbjudan

Nu släpps boken Pionjärerna om och av kvinnorna som banade vägen för alla idrottskvinnor som kom efter. Release sker på Örebro slott på internationella kvinnodagen, den 8 mars och media hälsas varmt välkomna att träffa kvinnorna bakom berättelserna och se utställningen ”Kvinnors idrott", samt även en teaterföreställning där berättelser ur boken gestaltas. Invigning sker av Örebro läns landshövding Maria Larsson.

Lokala idrottssamarbeten för ökad inkludering19.2.2020 06:58:00 CETPressmeddelande

Efter flera års samarbete växlar Nordic Choice Hotels och Riksidrottsförbundet nu upp samarbetet med ökad inriktning på inkludering, vilket båda organisationerna under en längre tid arbetat intensivt med på varsitt håll. Insatserna kommer framförallt att ske på lokal nivå, där idrottsrörelsens regionala organisation RF-SISU distrikten och hotellen har möjlighet att samarbeta utifrån de förutsättningar som råder på respektive ort.

1 miljon kronor delas ut i stipendier på Riksidrottsmuseum 15 februari12.2.2020 15:27:34 CETPressinbjudan

Sex idrottsföreningar tar på lördag den 15 februari emot Tore A Jonassons stiftelses stipendium à 100 000 kronor på Riksidrottsmuseum i Stockholm. Föreningarna är från Blekinge, Gotland, Jämtland, Stockholm, Västerbotten och Värmland och representerar olika idrotter. Vid samma tillfälle delas också två konststipendier om 200 000 kr ut. De går till konstnärerna Karin Wikström och Christian Simonsson.