Riksidrottsförbundet

Tolv SM-veckor i SVT till 2025

Nu är det klart att SM-veckan kommer att sändas i SVT till och med 2025. SVT och Riksidrottsförbundet har undertecknat ett avtal som omfattar åren 2022–2025, vilket innebär att SVT kommer att visa tolv SM-veckor med en mångfald av idrotter under de kommande fem åren.

SM-veckan firar i år tio år som evenemang. Nyligen avslutades årets sommarvecka i Malmö där 295 SM-guld delades ut. Veckan blev en stor framgång i både tv och på plats, och nu förlängs avtalet mellan SVT och Riksidrottsförbundet (RF).

– SM-veckan är en riktig publikfavorit. Tv-tittarna får se den svenska idrottens mest kända namn, men bjuds också på toppidrott från sporter som inte bevakas lika ofta av media. Det är ett otroligt starkt och vägvinnande koncept, säger Åsa Edlund Jönsson, sportchef på SVT.

– Med SM-veckan vill vi inte bara öka intresset för idrottsrörelsen och dess olika grenar utan också synliggöra idrottsrörelsens mångfald och samhällsnytta. I och med en förlängning av avtalet med SVT skapar vi en trygghet och bra förutsättningar för ett långsiktigt och fortsatt utvecklingsarbete av SM-veckan, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet (RF).

SM-veckan, som grundades av SVT och Riksidrottsförbundet, har under åren vuxit till Sveriges tredje populäraste idrottsevenemang och konceptet har dessutom spridit sig till bland annat Norge, Finland, Island och nu senast Tyskland. Många kommuner ansöker om att få arrangera SM-veckan och sedan tidigare är det klart att Luleå/Boden kommer att arrangera SM-veckan vinter 2020 och att Halmstad är värdstad för SM-veckan sommar 2020.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden med SVT som sändande bolag.

För mer information kontakta:

Per Bergljung
Evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet

Helena Brodén
pressansvarig, SVT

Riksidrottsförbundet
Idrottens hus, Skansbrogatan 7

08-699 60 00https://www.rf.se/

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Följ Riksidrottsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet

​Utredningens entydiga resultat – ingen grund för påståenden riktade mot Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson4.9.2019 20:46:00 CESTPressmeddelande

Under perioden 31 maj till 2 juni tog Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst emot anmälningar som med olika innehåll samtliga gäller Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna. En oberoende utredning har gjorts av Setterwalls Advokatbyrå AB i Göteborg. De har kontaktat samtliga visselblåsare via Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst i syfte att samla in eventuell ytterligare information kring gjorda påståenden. Vidare har ett antal intressenter, som antingen bedömts kunna bidra med relevant information eller som har en koppling till Björn Eriksson och säkerhetsfrågan, intervjuats. Slutligen har såväl dokumentation från Riksidrottsförbundet och från andra källor som intern och extern kommunikation, inklusive e-post, granskats för att kunna ta ställning till de påståenden som gjorts i visselblåsningarna. Utredningen visar att Björn Eriksson inte har agerat på ett sätt som har påverkat hur Riksidrottsförbundets arbete kring idrottsrelaterade säkerhetsf