We Effect

Tolv svenska företag på historisk digital resa till Kenya

Dela

Det nya sättet att resa kräver inget flyg. Den 12 oktober genomför den svenska biståndsorganisationen We Effects medlemsorganisationer en digital resa till Kenya för att få en inblick i pandemins effekter på nära håll. Från sina egna hem och kontor kommer över 100 personer möta några av de som drabbas hårdast av covid-19 och klimatkrisen: kvinnliga jordbrukare som lever i fattigdom.

Resan genomförs genom en direktsändning från jordbrukaren Veronica Musaus gård Kimutwa i Kenya, som är ett av de länder där coronakrisen utlöst en hungerepidemi, efter att fattigdomen ökat kraftigt sedan samhällen stängt ner för att minska virusspridningen. Idag riskerar nära 2,1 miljoner kenyaner svält. 

Men det finns satsningar som gör livsviktig skillnad.  resan får företagsrepresentanterna med egna ögon se hur hungerpandemin kan bekämpamed hjälp av långsiktigt stöd till bondeorganisationer.  

“Hungern till följd av coronapandemin slår oproportionerligt hårt mot människor i fattigdom, framför allt kvinnliga jordbrukare som redan innan levde på existensminimum. Vi i den delen av världen som klarat pandemins ekonomiska effekter jämförelsevis bra måste nu gå samman för att stötta dem som tagit stora risker för att fortsätta odla mat som fyller hyllorna i de svenska matbutikerna”, säger Alarik Sandrup, näringspolitisk chef Lantmännen och tidigare anställd av We Effect i Malawi.  

Under resan får anställda och medlemmar från bland annat CoopSwedbank och HSB besöka Veronica Musaus gård, där de får en unik inblick i livet på landsbygden i Kenya occhansen att ställa frågor om utmaningar en kvinnlig jordbrukare ställs inför i jobb och vardag.  

“I alla kriser är det människor som lever i fattigdom som drabbas hårdast. Covidpandemin är inget undantag. Men genom att företag stöttar kooperativ som det Veronica Musau arbetar i kan vi göra stor skillnad”, säger Anna Tibblin, generalsekreterare för We Effect. 

Resan utgör startskottet för We Effects kampanj Hela Sverige mot hungerpandemin, som har som syfte att samla in pengar till arbetet mot den ökande hungern post covid. Pengarna går bland annat till att stötta småskaliga jordbrukare som Veronica Musau 
 

Mer information:  

  • We Effects medlemsorganisationer som deltar i resan är KF, Coop, LRF, Lantmännen, Folksam, HSB, Riksbyggen, OK ekonomisk förening, Swedbank, Konsumentföreningen Stockholm Coompanion och Fonus. 
  • We Effect arbetar för alla människors rätt till mat. Vi är den svenska kooperationens biståndsorganisation och verkar sedan 1958 för en hållbar värld, fri från fattigdom. Genom bonde- och bostadskooperativ stödjer vi fyra miljoner människor i 20 länder. Läs mer på www.weeffect.se 

Kontakter

Om

We Effect
We Effect
Östgötagatan 90
116 64 Stockholm

08-120 371 56https://www.weeffect.se/

We Effect arbetar för alla människors rätt till mat. Vi är den svenska kooperationens biståndsorganisation och verkar sedan 1958 för en hållbar värld, fri från fattigdom. Genom bonde- och bostadskooperativ stödjer vi fyra miljoner människor i 20 länder.

Följ We Effect

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från We Effect

Ny podd uppmanar till fredagsmys utan skamkänslor17.6.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Många vill välja mat som är bra både för planeten och för alla som bor på den. Men ingen tjänar på att vi skäms för fredagsmyset med tacos eller på att vissa livsmedel stämplas som dåliga. Tacofärs och avokado kan vara bra både för oss själva och världen om vi väljer produkter som är producerade på ett schysst sätt. Den nya podden Schysst Mat bjuder på inspiration och vägledning utan pekpinnar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum