Tom Erixon nominerad till ordförande i Teknikföretagens styrelse

Teknikföretagens valberedning har nominerat Tom Erixon till posten som ordförande i Teknikföretagens styrelse. Beslut om detta tas vid Teknikföretagens stämma den 7 maj 2020. Nuvarande ordförande är Åke Svensson.

Tom Erixon. Foto: Alfa Laval

Tom Erixon är född 1960 och är idag VD och koncernchef på Alfa Laval, ledamot i Teknikföretagens och Bolidens styrelse. Han var tidigare VD och koncernchef för Ovako 2011-2016. Innan dess var han VD för Sandvik Coromant och har haft ett antal ledande befattningar inom Sandvik, där han började 2001.

Tom Erixon. Foto: Alfa Laval

Anders Borg: ”stora ärr i ekonomin efter krisen”15.9.2020 15:43:52 CESTPressmeddelande

Coroapandemin har lett till en stor ekonomisk chock för världsekonomin. Den globala tillväxten går ner med tre till fyra procent i år. Eurozonen faller sex till sju procent och Norden tre till fyra procent. ”Produktion och handel har utvecklats sämre och osäkerheten gör att bolagen skär ner sina investeringsbudgetar”, sade tidigare finansminister Anders Borg på ett seminarium i Stockholm inför kommande avtalsrörelse.

Trendmässigt högre arbetskraftskostnadsökningar i Sverige än i viktiga konkurrentländer10.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den svenska ökningstakten för arbetskraftskostnaderna fortsätter trendmässigt att vara högre än i viktiga konkurrentländer. Den var mer än en procentenhet högre än i Västeuropa och euroområdet 2019. Tack vare den svaga svenska kronan är inte kostnadsläget i Sverige alarmerande högt – men en rejäl appreciering av växelkursen skulle snabbt förändra spelplanen. Det visar Teknikföretagens rapport om industrins arbetskraftskostnader internationellt.