Tom Erixon ny ordförande för Teknikföretagen

Teknikföretagens stämma har idag valt Tom Erixon till posten som ordförande i Teknikföretagens styrelse. Samtidigt omvaldes sittande styrelse med ändringar enligt nedan.

Tom Erixon. Foto: Alfa Laval

– Det är med stor glädje som jag tar mig an ordförandeskapet i Teknikföretagen. Att i en turbulent tid som denna fortsätta utveckla och skapa förutsättningar för svensk industri är mycket viktigt för framtiden, säger Tom Erixon.

– Med Tom Erixon får Teknikföretagen en ordförande med gedigen bakgrund och lång erfarenhet inom industrin, något som är viktigt när vi nu ska fortsätta stärka de svenska företagens konkurrenskraft igen, säger vd Klas Wåhlberg.

Förändringar i Teknikföretagens styrelse:

- Tom Erixon, Alfa Laval, ersätter Åke Svensson

- Dennis Helfridsson, ABB AB, ersätter Johan Söderström, ABB Power Grids

- Pia Sandvik, RISE –  valdes in i styrelsen i september 2019 (vakans) formellt invald för resterande mandatperiod

- Anton Svensson, EWES AB, ersätter Dag Richardsson

- Caroline Andersson, EMVE Sweden AB, ersätter Tom Erixon på den regionvalda platsen

Kort om Tom Erixon:

Tom Erixon är född 1960 och är idag VD och koncernchef på Alfa Laval, ledamot i Teknikföretagens och Bolidens styrelse. Han var tidigare VD och koncernchef för Ovako 2011-2016. Innan dess var han VD för Sandvik Coromant och har haft ett antal ledande befattningar inom Sandvik, där han började 2001

Tom Erixon. Foto: Alfa Laval

Anders Borg: ”stora ärr i ekonomin efter krisen”15.9.2020 15:43:52 CESTPressmeddelande

Coroapandemin har lett till en stor ekonomisk chock för världsekonomin. Den globala tillväxten går ner med tre till fyra procent i år. Eurozonen faller sex till sju procent och Norden tre till fyra procent. ”Produktion och handel har utvecklats sämre och osäkerheten gör att bolagen skär ner sina investeringsbudgetar”, sade tidigare finansminister Anders Borg på ett seminarium i Stockholm inför kommande avtalsrörelse.

Trendmässigt högre arbetskraftskostnadsökningar i Sverige än i viktiga konkurrentländer10.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den svenska ökningstakten för arbetskraftskostnaderna fortsätter trendmässigt att vara högre än i viktiga konkurrentländer. Den var mer än en procentenhet högre än i Västeuropa och euroområdet 2019. Tack vare den svaga svenska kronan är inte kostnadsläget i Sverige alarmerande högt – men en rejäl appreciering av växelkursen skulle snabbt förändra spelplanen. Det visar Teknikföretagens rapport om industrins arbetskraftskostnader internationellt.