Tom Erixon ny ordförande för Teknikföretagen

Teknikföretagens stämma har idag valt Tom Erixon till posten som ordförande i Teknikföretagens styrelse. Samtidigt omvaldes sittande styrelse med ändringar enligt nedan.

Tom Erixon. Foto: Alfa Laval

– Det är med stor glädje som jag tar mig an ordförandeskapet i Teknikföretagen. Att i en turbulent tid som denna fortsätta utveckla och skapa förutsättningar för svensk industri är mycket viktigt för framtiden, säger Tom Erixon.

– Med Tom Erixon får Teknikföretagen en ordförande med gedigen bakgrund och lång erfarenhet inom industrin, något som är viktigt när vi nu ska fortsätta stärka de svenska företagens konkurrenskraft igen, säger vd Klas Wåhlberg.

Förändringar i Teknikföretagens styrelse:

- Tom Erixon, Alfa Laval, ersätter Åke Svensson

- Dennis Helfridsson, ABB AB, ersätter Johan Söderström, ABB Power Grids

- Pia Sandvik, RISE –  valdes in i styrelsen i september 2019 (vakans) formellt invald för resterande mandatperiod

- Anton Svensson, EWES AB, ersätter Dag Richardsson

- Caroline Andersson, EMVE Sweden AB, ersätter Tom Erixon på den regionvalda platsen

Kort om Tom Erixon:

Tom Erixon är född 1960 och är idag VD och koncernchef på Alfa Laval, ledamot i Teknikföretagens och Bolidens styrelse. Han var tidigare VD och koncernchef för Ovako 2011-2016. Innan dess var han VD för Sandvik Coromant och har haft ett antal ledande befattningar inom Sandvik, där han började 2001

Tom Erixon. Foto: Alfa Laval

Teknikföretagen och HanaPee sänder mattelektioner live för Sveriges högstadieelever5.5.2020 10:59:41 CESTPressmeddelande

Teknikföretagen lanserar nu sin webbserie ”Vi räknar på det!” i liveformat. Syftet är att hålla igång matematikintresset bland högstadieelever under en vår som inneburit inställda nationella prov och mycket distansstudier. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – runt 10 procent klarar inte det uppsatta målen och det vill Teknikföretagen ändra på.

Opportunister vill förstatliga bolag i kölvattnet av krisen31.3.2020 16:15:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har en förödande effekt för det svenska näringslivet, varför regeringen presenterat flera omfattande reformer för att stödja annars välmående svenska bolag som i nuläget riskerar konkurs. I kölvattnet av detta har det blossat upp en debatt om statligt delägarskap för att rädda bolag från konkurs, förslag som Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall menar är opportunistiska och oklädsamma i detta akuta läge.