TOM OF FINLAND blir Finlands Oscarsbidrag

Dome Karukoskis film Tom of Finland har nominerats som Finlands Oscarsbidrag. Filmen hade premiär på Göteborg Film Festival där den vann kritikerpriset FIPRESCI och tävlade sedan i Tribeca. Filmen är producerad av Helsinki Filmi i samproduktion med Anagram/Malin Söderlund och Film i Väst.

Tidigare har Ruben Östlunds The Square nominerats som Sveriges Oscarsbidrag. I Danmark och Norge har Film i Västs samproduktioner Du forsvinder av Peter Schønau Fog respektive Thelma av Joachim Trier möjlighet att bli sina länders Oscarsbidrag.

Gemensamt för dem alla är att de är inspelade i Göteborg eller Trollhättan.

Film i Väst samproducerar MIN PAPPA MARIANNE18.3.2019 11:32:07 CETPressmeddelande

Den 1 april startar inspelningen av MIN PAPPA MARIANNE – en varm berättelse om modet att vara sig själv och lyckan över att bli älskad för den man är, fritt efter Ester Roxbergs uppmärksammade bok. Huvudrollerna spelas av Rolf Lassgård, Hedda Stiernstedt och Lena Endre. För regin svarar Guldbaggebelönade Mårten Klingberg. Filmen produceras av Charlotta Denward, Avanti Film, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen spelas in i Alingsås.

”Ett stort steg framåt för Filmsverige”8.3.2019 09:06:30 CETPressmeddelande

Västra Götalandsregionen har beslutat att säga ja till ett pilotprojekt för så kallade produktionsrabatter vid inspelning och postproduktion av film och tv-drama. – På så vis hoppas vi att tillsammans med Film i Väst locka hit fler internationella inspelningsprojekt i världsklass, men också att på sikt bygga ut och stärka den regionala infrastrukturen för film och få till stånd en nyetablering av produktionsservicebolag. Att vi är först ut är ett stort steg framåt för hela Filmsverige, säger Kristina Jonäng, (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.