Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Töm säcken och bidra till att sortera mera

För att minska avfallet kommer Tekniska verken och Sörmland Vatten - tillsammans med kunderna på återvinningscentralen i Flen och Katrineholm - nu ta ett steg till i att bli ännu mer hållbara och resurseffektiva, genom att börja "tömma säcken".

Att "tömma säcken" innebär att var och en som kommer med en säck fylld med avfall, ska sortera innehållet på rätt plats, säcken ska alltså inte längre kunna slängas direkt i en container. På så sätt kommer alla att vara med och bidra till att fler saker kan återvinnas eller återbrukas på rätt sätt.

Det enda som ska slängas i Energiåtervinning (Flen) eller Container 9 (Katrineholm) är sådant som inte kan återbrukas eller materialåtervinnas, till exempel madrasser, gummi och trasiga plastleksaker.

För att göra det enklare för besökaren att tömma säcken har några förändringar redan genomförts, nu finns det exempelvis:

• En container för böcker.
• Separat textilinsamling.
• Insamling av matfett och frityrolja.
• Möjlighet att skänka saker till loppis/återbruk eller Fritidsbanken.
• Möjlighet att skänka och köpa krukor och porslin.
• Insamling av pantburkar och flaskor till förmån för fonder/föreningar.
• Säckställ för krymp- och sträckfilm (emballageplast, plastsäckar/påsar)
• Insamling av träpallar (endast i Katrineholm för tillfället).
• En container för plastmöbler (endast i Katrineholm för tillfället).

Några tips innan besöket på återvinningscentralen:

• Förbered hemma och sortera allt som kan återvinnas i flera olika säckar, som snabbt kan tömmas ur på rätt plats. Säcken kan sedan återanvända vid nästa besök.

• Planera resan. Packa sakerna i den ordning som containrarna står i. Titta gärna på en karta och sorteringsguide som finns på sormlandvatten.se eller tekniskaverken.se inför besöket så blir det enklare att planera.

Personal finns alltid på plats för att hjälpa till om det uppstår osäkerhet kring hur
något ska sorteras.

Läs mer på Sörmland Vatten och Tekniska verken

Pernilla Stråhle, Kommunikatör, Sörmland Vatten
pernilla.strahle@sormlandvatten.se

Anders Lindberg, Affärsenhetschef, Vika avfallsanläggning, Tekniska verken
anders.lindberg@tekniskaverken.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här