Tomas Eneroth besöker Umeå

Måndagen den 12 december besöker Tomas Eneroth, Socialdemokraternas gruppledare i riksdagen, Umeå.

Besöket har ett tydligt fokus på bostadsbyggande och bostadspolitik. Umeå har en hög ambitionsnivå för att bygga bort bostadsbristen och samtidigt arbeta strategiskt med jämställdhet och att motverka segregation. Även riksdagsledamoten Jamal Mouneimne deltar under dagen.

– Bostadsbyggande är en viktig och prioriterad fråga. Regeringen genomför nu den största bostadspolitiska satsningen på 20 år. I budgetpropositionen för 2017 satsar regeringen 55 miljoner kronor per år på att det ska bli snabbare, enklare och billigare att bygga och under våren presenterade regeringen en byggbonus till kommunerna för att öka byggandet. Det ska bli intressant att ta del av hur Umeå arbetar med dessa frågor, säger Tomas Eneroth.

Programpunkter öppna för media:

11:00-12:00    Arbetsplatsbesök med Byggsossen inklusive tid för media
                        Besök på bygget av flerfamiljshus med NCC
                        Plats: Tallparksvägen 11, Grisbacka

14:00               Tid för media
                         Mediaträff med Tomas Eneroth, Jamal Mouneimne, Mikael Berglund, ordförande
                         i Byggnadsnämnden och Hans Lindberg, KSO.
                         Plats: Stadshuset, lokal Tranbäret

För intervjuförfrågningar, vänligen kontakta Åsa Söderén, telefonnummer: 072-736 63 23.

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O