Tommy Macias 2:a på världsrankingen!

Den regerande europamästaren Tommy Macias fortsätter att imponera. Efter den senaste världscuptävlingen har han klättrat till 2:a plats på världsrankingen. Det är en tangering av den högsta rankingen en svensk judoka någonsin haft. Inför dagens Grand Slam-tävling i Brasilien är han förstaseedad och en av favoriterna till guldet.

Tommy Macias (i blått) i finalen i Ekaterinburg Grand Slam 2019. Foto: Marina Mayorova, IJF. Bilden får användas fritt för redaktionellt bruk.

Tommy Macias är en av Sveriges mest framgångsrika idrottare just nu. 26-åringen från Stockholm har under de senaste åren radat upp fina resultat. I somras tog han EM-guld vid Europeiska spelen i Minsk och blev därmed Sveriges andra europamästare genom tiderna i judo. Förutom EM-guldet har han sedan tidigare bl. a. två EM-brons, ett brons på Masters, två Grand Slam-guld och två guld på Grand Prix på meritlistan.

Nu ligger han 2:a på världsrankingen i 73-kilosklassen, den viktklass som av många anses vara en av de tuffaste för herrar just nu. Andraplaceringen är det bästa resultat en svensk judoka haft sedan världsrankingen infördes 2009 - ett resultat han delar med Anna Bernholm, Markus Nyman och Martin Pacek som också legat 2:a som bäst på världsrankingen.

Tommy Macias är förstaseedad inför dagens tävling på Brasilia Grand Slam och är en av favoriterna till guldet. Tävlingen inleds kl. 16.00 och finalpasset startar kl. 21.00 svensk tid. Övriga svenskar som tävlar under måndagen är Anna Bernholm och Robin Pacek. Marcus Nyman tävlar i morgon tisdag.

Ny forskning: Judoinspirerat träningsprogram kan förebygga fallolyckor och minska fallskador på jobbet2.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan i Sverige. Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring har genom ett gemensamt projekt satsat på att öka fallkompetensen i svenskt arbetsliv. Nu visar ny forskning från Högskolan Dalarna och FoU Sörmland att risken för fallolyckor och fallskador kan minskas genom det framtagna träningsprogrammet, Judo4Balance, som används i projektet.

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.