Tommy Macias 2:a på världsrankingen!

Den regerande europamästaren Tommy Macias fortsätter att imponera. Efter den senaste världscuptävlingen har han klättrat till 2:a plats på världsrankingen. Det är en tangering av den högsta rankingen en svensk judoka någonsin haft. Inför dagens Grand Slam-tävling i Brasilien är han förstaseedad och en av favoriterna till guldet.

Tommy Macias (i blått) i finalen i Ekaterinburg Grand Slam 2019. Foto: Marina Mayorova, IJF. Bilden får användas fritt för redaktionellt bruk.

Tommy Macias är en av Sveriges mest framgångsrika idrottare just nu. 26-åringen från Stockholm har under de senaste åren radat upp fina resultat. I somras tog han EM-guld vid Europeiska spelen i Minsk och blev därmed Sveriges andra europamästare genom tiderna i judo. Förutom EM-guldet har han sedan tidigare bl. a. två EM-brons, ett brons på Masters, två Grand Slam-guld och två guld på Grand Prix på meritlistan.

Nu ligger han 2:a på världsrankingen i 73-kilosklassen, den viktklass som av många anses vara en av de tuffaste för herrar just nu. Andraplaceringen är det bästa resultat en svensk judoka haft sedan världsrankingen infördes 2009 - ett resultat han delar med Anna Bernholm, Markus Nyman och Martin Pacek som också legat 2:a som bäst på världsrankingen.

Tommy Macias är förstaseedad inför dagens tävling på Brasilia Grand Slam och är en av favoriterna till guldet. Tävlingen inleds kl. 16.00 och finalpasset startar kl. 21.00 svensk tid. Övriga svenskar som tävlar under måndagen är Anna Bernholm och Robin Pacek. Marcus Nyman tävlar i morgon tisdag.

Hela fabriken stängs ner medan medarbetarna lär sig falla rätt23.10.2019 07:12:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige. Det har Proplate i Oxelösund tagit fasta på och inför nu obligatorisk fallträning för 100 medarbetare i syfte att förebygga fallolyckor och minska skaderiskerna om ett fall sker. Två timmar i veckan stänger Proplate ner produktionen för att samtliga anställda ska få möjlighet att träna balans, styrka och fallteknik. Satsningen är den största hittills i ett samverkansprojekt mellan Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring, Fallkompetens i arbetslivet, som ingår i konceptet Judo4Balance.

Marcus Nyman klättrar 45 platser på världsrankingen24.9.2019 00:22:00 CESTPressmeddelande

OS-femman från Rio Marcus Nyman är tillbaka med besked. För fyra veckor sedan kom han femma på VM och i helgen vann han Grand Prix i Tashkent, Uzbekistan. Prestationerna har gjort att Nyman klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen sedan mitten på augusti. Helgens förstaplats innebar också att Nyman nu hoppat upp på OS-kvalplats, en viktig milstolpe i hans satsning mot ett tredje OS.