Tommy Macias 2:a på världsrankingen!

Den regerande europamästaren Tommy Macias fortsätter att imponera. Efter den senaste världscuptävlingen har han klättrat till 2:a plats på världsrankingen. Det är en tangering av den högsta rankingen en svensk judoka någonsin haft. Inför dagens Grand Slam-tävling i Brasilien är han förstaseedad och en av favoriterna till guldet.

Tommy Macias (i blått) i finalen i Ekaterinburg Grand Slam 2019. Foto: Marina Mayorova, IJF. Bilden får användas fritt för redaktionellt bruk.

Tommy Macias är en av Sveriges mest framgångsrika idrottare just nu. 26-åringen från Stockholm har under de senaste åren radat upp fina resultat. I somras tog han EM-guld vid Europeiska spelen i Minsk och blev därmed Sveriges andra europamästare genom tiderna i judo. Förutom EM-guldet har han sedan tidigare bl. a. två EM-brons, ett brons på Masters, två Grand Slam-guld och två guld på Grand Prix på meritlistan.

Nu ligger han 2:a på världsrankingen i 73-kilosklassen, den viktklass som av många anses vara en av de tuffaste för herrar just nu. Andraplaceringen är det bästa resultat en svensk judoka haft sedan världsrankingen infördes 2009 - ett resultat han delar med Anna Bernholm, Markus Nyman och Martin Pacek som också legat 2:a som bäst på världsrankingen.

Tommy Macias är förstaseedad inför dagens tävling på Brasilia Grand Slam och är en av favoriterna till guldet. Tävlingen inleds kl. 16.00 och finalpasset startar kl. 21.00 svensk tid. Övriga svenskar som tävlar under måndagen är Anna Bernholm och Robin Pacek. Marcus Nyman tävlar i morgon tisdag.

Världsstjärnejudo av Tommy Macias räckte inte till medalj22.2.2020 22:30:30 CETPressmeddelande

När Tommy Macias är i form är han sevärd som få på judomattan, det går fort, det är tekniskt och fantasifullt både stående och nere i mattan. Andraseedade Macias levde idag upp till förväntningarna när han tog sig till semifinal i dagens Grand Slam i Düsseldorf med idel ippon-segrar (full poäng) i -73 kg. Där väntade en av judons superstjärnor, den regerande olympiske mästaren och världsmästaren Shohei Ono, Japan, som inte har förlorat en internationell match sedan 2014. Vilken match det blev…till slut med 54 sekunder kvar blev dock Ono för svår, ippon på kast och Macias fick nöja sig med bronsmatch.

Drömvinst mot världsmästarinnan gav Grand Slam-brons till Anna Bernholm9.2.2020 18:24:44 CETPressmeddelande

Efter sommarens stora framgångar med EM-brons och bronsmedaljmatch på VM har det gått lite trögare för Anna Bernholm, med ett par kvartsfinaler som bäst. Idag var det dock dags igen, och det på den främsta turneringen vid sidan av de stora mästerskapen, den mest prestigefyllda Paris Grand Slam. Bernholm erövrade bronsmedalj inför fulla läktare i Bercyhallen i Paris efter seger mot franska världsmästarinnan Marie Eve Gahie.

SM i judo i Malmö – största deltagandet på många år5.2.2020 15:38:19 CETPressmeddelande

Samma år som Skåne/Blekinge judodistriktsförbund firade 40 år fick de arrangera svenska mästerskapen i judo. Under helgen 1-2 februari kom närmare 340 tävlande från hela landet till Baltiska hallen i Malmö för att göra upp om medaljerna i ålderskategorierna U18, U21, senior och veteran. Årets deltagande var det största på 10 år, om man bortser från de år SM har gått i Stockholm som är det största judodistriktet. Med årets rekordmånga deltagare rådde en fantastisk stämning i hallen med många hejarop och rungande applåder.