Tommy Macias femma på Grand Slam i Tel Aviv

Det blev en femteplats för Tommy Macias på årets första Grand Slam-tävling efter att ha förlorat en jämn bronsmatch mot Nugzari Tatalashvili från Georgien.

Tommy Macias (vitt) under EM 2020. Arkivbild. Foto: Carlos Ferreira.

Tommy Macias bjöd på bra judo i en jämn bronsmatch med många attacker från båda motståndarna. Matchen började bra för Macias som tog den första poängen efter att ha kastat Tatalashvili på en wazari (halv poäng). Därefter var det Tatalashvilis tur som genom en fotteknik fick Macias ur balans och ner i mattan och det stod lika. Tatalashvili drog sedan det längsta strået när han när han kontrade Macias och vann på ippon och tog därmed hem bronset. Tyvärr blev det stolpe ut för Tommy Macias den här gången.

I morgon fortsätter Grand Slam i Tel Aviv för Sveriges del med Marcus Nyman i -90 kg och Joakim Dvärby i -100 kg. Grundomgången startar kl. 09.30 och finalpasset kl. 16.00. Tävlingen går att följa live på https://live.ijf.org/.

Tommy Macias (vitt) under EM 2020. Arkivbild. Foto: Carlos Ferreira.

Nytt grepp mot fallolyckor – coronaanpassad fallträning online och utomhus19.2.2021 07:50:00 CETPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan i Sverige. Antalet arbetsolycksfall utomhus ökar dessutom varje år när halkan slår till, men med hjälp av judoinspirerad fallträning kan fallolyckor förebyggas och risken för skador minskas. Nu utvecklar Svenska Judoförbundet och Afa Försäkring sitt samarbete och erbjuder från 1 mars coronaanpassad fallträning för företag – online och utomhus – för att möta upp behovet av fallträning under pågående pandemi.

Många OS-kvalpoäng på spel under årets första världstourtävling i judo11.1.2021 14:26:11 CETPressmeddelande

Det blir direkt in i hetluften för svenskarna när årets första världstourtävling i judo, Doha Masters, genomförs 11-13 januari. Masters är en av de tuffaste tävlingarna på touren då endast de topprankade i världen får delta i tävlingen. Det är också den tävling, utöver VM, som ger flest OS-kvalpoäng vilket gör den till en av de viktigaste tävlingarna under året. Svenskarna tävlar tisdag och onsdag.