Tommy Macias femma på Grand Slam i Tel Aviv

Det blev en femteplats för Tommy Macias på årets första Grand Slam-tävling efter att ha förlorat en jämn bronsmatch mot Nugzari Tatalashvili från Georgien.

Tommy Macias (vitt) under EM 2020. Arkivbild. Foto: Carlos Ferreira.

Tommy Macias bjöd på bra judo i en jämn bronsmatch med många attacker från båda motståndarna. Matchen började bra för Macias som tog den första poängen efter att ha kastat Tatalashvili på en wazari (halv poäng). Därefter var det Tatalashvilis tur som genom en fotteknik fick Macias ur balans och ner i mattan och det stod lika. Tatalashvili drog sedan det längsta strået när han när han kontrade Macias och vann på ippon och tog därmed hem bronset. Tyvärr blev det stolpe ut för Tommy Macias den här gången.

I morgon fortsätter Grand Slam i Tel Aviv för Sveriges del med Marcus Nyman i -90 kg och Joakim Dvärby i -100 kg. Grundomgången startar kl. 09.30 och finalpasset kl. 16.00. Tävlingen går att följa live på https://live.ijf.org/.

Tommy Macias (vitt) under EM 2020. Arkivbild. Foto: Carlos Ferreira.

Inga svenska medaljer under Grand Slams sista dag7.5.2021 12:55:19 CEST | Pressmeddelande

Det blev en snabb sorti för Marcus Nyman -90 kilo och Joakim Dvärby -100 kg under fredagens Grand Slam-tävling i ryska Kazan. Båda åkte ut redan i sina första matcher. Därmed var tävlingen slut för svensk del. Bästa svensk blev Anna Bernholm som imponerande tog brons under gårdagen, på sin första tävling efter 15 månaders skadeuppehåll. VM står på tur Härnäst väntar VM i Budapest den 8-11 juni. Det blir den sista tävlingen innan OS och också den sista möjligheten för de aktiva att samla OS-kvalpoäng. Sedan tidigare är Anna Bernholm, Tommy Macias och Marcus Nyman uttagna till OS-truppen. Robin Pacek och Joakim Dvärby väntar fortfarande på en OS-biljett.

Inga svenska placeringar på året EM18.4.2021 20:32:13 CEST | Pressmeddelande

Inte heller under söndagen gick det vägen på EM i Lissabon för svenskarna, som åkte ut tidigt ur mästerskapet. Marcus Nyman (-90 kg) som visat fin form de senaste tävlingarna, inledde med vinst i sin första match efter att motståndaren dragit på sig tre varningar. I den kommande matchen tog det dock stopp och Nyman som förlorade på en fasthållning efter att motståndaren Nemanja Majdov från Serbien lyckats kontra Nymans kastförsök. Joakim Dvärby (-100 kg) mötte Cyrille Maret från Frankrike i första matchen. Dvärby inledde matchen bra med ett kast som gav waza-ari (poäng). Fransmannen kom igen och kastade sedan Därby på waza-ari, vilket innebar att det stod lika och matchen gick till golden score. Ett par minuter in i golden score drog Dvärby på sig en tredje utvisning och förlorade därmed matchen. Nu återstår två tävlingar i OS-kvalet; Grand Slam i Kazan 5-7 maj och VM i Budapest 6-13 juni.