Tommy Macias vidare till bronsmatch

Tommy Macias vidare till bronsmatch i Grand Slam i Tel Aviv efter vinst i återkvalet. Bronsmatcherna startar kl. 16.00 svensk tid.

Tommy Macias (blått). Arkivbild. Foto: Marina Mayorova.

Tommy Macias inledde Grand Slam i Tel Aviv med två raka segrar, först mot Boynazarow från Uzbekistan och därefter mot Smagulov från Kazakstan.

I kvartsfinalen ställdes Macias mot Shavdatuashvili från Georgien. Det blev en lång och jämn match som gick till golden score, där Shavdatuashvili tillslut fick in ett kast på Macias som gav honom segern.

I återkvalet fick Macias möta tysken Wandtke. En stark judoka som Macias haft svårt mot tidigare. Det blev en jämn match som Tommy tog hem genom ett armlås.

Segern i återkvalet innebär att Tommy Macias är klar för match om bronset. Bronsmatcherna startar kl. 16.00 svensk tid. Tävlingen går att följa live på https://live.ijf.org/.

Tommy Macias (blått). Arkivbild. Foto: Marina Mayorova.

Inga svenska medaljer under Grand Slams sista dag7.5.2021 12:55:19 CEST | Pressmeddelande

Det blev en snabb sorti för Marcus Nyman -90 kilo och Joakim Dvärby -100 kg under fredagens Grand Slam-tävling i ryska Kazan. Båda åkte ut redan i sina första matcher. Därmed var tävlingen slut för svensk del. Bästa svensk blev Anna Bernholm som imponerande tog brons under gårdagen, på sin första tävling efter 15 månaders skadeuppehåll. VM står på tur Härnäst väntar VM i Budapest den 8-11 juni. Det blir den sista tävlingen innan OS och också den sista möjligheten för de aktiva att samla OS-kvalpoäng. Sedan tidigare är Anna Bernholm, Tommy Macias och Marcus Nyman uttagna till OS-truppen. Robin Pacek och Joakim Dvärby väntar fortfarande på en OS-biljett.

Inga svenska placeringar på året EM18.4.2021 20:32:13 CEST | Pressmeddelande

Inte heller under söndagen gick det vägen på EM i Lissabon för svenskarna, som åkte ut tidigt ur mästerskapet. Marcus Nyman (-90 kg) som visat fin form de senaste tävlingarna, inledde med vinst i sin första match efter att motståndaren dragit på sig tre varningar. I den kommande matchen tog det dock stopp och Nyman som förlorade på en fasthållning efter att motståndaren Nemanja Majdov från Serbien lyckats kontra Nymans kastförsök. Joakim Dvärby (-100 kg) mötte Cyrille Maret från Frankrike i första matchen. Dvärby inledde matchen bra med ett kast som gav waza-ari (poäng). Fransmannen kom igen och kastade sedan Därby på waza-ari, vilket innebar att det stod lika och matchen gick till golden score. Ett par minuter in i golden score drog Dvärby på sig en tredje utvisning och förlorade därmed matchen. Nu återstår två tävlingar i OS-kvalet; Grand Slam i Kazan 5-7 maj och VM i Budapest 6-13 juni.