Tommy Macias vidare till bronsmatch

Tommy Macias vidare till bronsmatch i Grand Slam i Tel Aviv efter vinst i återkvalet. Bronsmatcherna startar kl. 16.00 svensk tid.

Tommy Macias (blått). Arkivbild. Foto: Marina Mayorova.

Tommy Macias inledde Grand Slam i Tel Aviv med två raka segrar, först mot Boynazarow från Uzbekistan och därefter mot Smagulov från Kazakstan.

I kvartsfinalen ställdes Macias mot Shavdatuashvili från Georgien. Det blev en lång och jämn match som gick till golden score, där Shavdatuashvili tillslut fick in ett kast på Macias som gav honom segern.

I återkvalet fick Macias möta tysken Wandtke. En stark judoka som Macias haft svårt mot tidigare. Det blev en jämn match som Tommy tog hem genom ett armlås.

Segern i återkvalet innebär att Tommy Macias är klar för match om bronset. Bronsmatcherna startar kl. 16.00 svensk tid. Tävlingen går att följa live på https://live.ijf.org/.

Tommy Macias (blått). Arkivbild. Foto: Marina Mayorova.

Nytt grepp mot fallolyckor – coronaanpassad fallträning online och utomhus19.2.2021 07:50:00 CETPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan i Sverige. Antalet arbetsolycksfall utomhus ökar dessutom varje år när halkan slår till, men med hjälp av judoinspirerad fallträning kan fallolyckor förebyggas och risken för skador minskas. Nu utvecklar Svenska Judoförbundet och Afa Försäkring sitt samarbete och erbjuder från 1 mars coronaanpassad fallträning för företag – online och utomhus – för att möta upp behovet av fallträning under pågående pandemi.

Många OS-kvalpoäng på spel under årets första världstourtävling i judo11.1.2021 14:26:11 CETPressmeddelande

Det blir direkt in i hetluften för svenskarna när årets första världstourtävling i judo, Doha Masters, genomförs 11-13 januari. Masters är en av de tuffaste tävlingarna på touren då endast de topprankade i världen får delta i tävlingen. Det är också den tävling, utöver VM, som ger flest OS-kvalpoäng vilket gör den till en av de viktigaste tävlingarna under året. Svenskarna tävlar tisdag och onsdag.