Tommy Macias vidare till final på VM

Arkivbild. Tommy Macias, EM 2020 - bronsmatch. Foto Gabi Juan.

Tommy Macias är vidare till final på VM i Budapest! Det blev klart efter att han vunnit en lång och extremt jämn semifinal mot världsettan Soichi Hashimoto från Japan. Hashimoto som bland annat har ett VM-guld från 2017 och ett VM-silver från 2018, gav bra motstånd, men Macias var snäppet vassare. Efter flera tuffa dueller och domslut som inte gick Macias väg lyckades han till slut ändå avgöra matchen genom ett kast nästan tre minuter in i golden score.

I finalen väntar OS-guldmedaljören från 2012 och OS-bronsmedaljören från 2016, Lasha Shavdatuashvili från Georgien.

Finalpasset startar kl. 17.00 och kan ses live via https://live.ijf.org/ eller https://www.youtube.com/user/judo.

Arkivbild. Tommy Macias, EM 2020 - bronsmatch. Foto Gabi Juan.

Anställda i skogsbranschen lär sig falla rätt med judo24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan judo bidra till en säkrare skogsbransch? Fallolyckor är den vanligaste olyckstypen hos Stora Enso Skog. Under våren har medarbetare fått lära sig falla på rätt sätt genom träningsprogrammet Judo4Balance online. - Jag har lärt mig att falla på rätt sätt, men också övningar som hjälper mig att undvika att ramla från början, säger Hilmar Kristjansson som arbetar som fältplanerare i Stora Enso Skog.

Nicolina Pernheim utslagen ur Paralympics efter rekordsnabb match28.8.2021 07:14:00 CEST | Pressmeddelande

Vid Paralympiska spelen i Rio de Janeiro var blinda Nicolina Pernheim ytterst nära att ta hem bronset i 63-kilosklassen. I år var det en revanschsugen Pernheim som åkte till Tokyo med siktet inställt på medalj. Drömmen om en medalj försvann dock i återkvalsmatchen där motståndaren, bara tre sekunder in i matchen, fick in ett benkast på Pernheim som gav henne ippon och därmed segern. Förlusten innebar att Paralympics var över för den här gången för Nicolina Pernheim.

Pressträff inför Paralympics, möt medaljhoppet Nicolina Pernheim i Göteborg9.8.2021 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Paralympics närmar sig och därmed även Nicolina Pernheims jakt på medalj i judo efter den förlorade bronsmatchen senast i Rio de Janeiro 2016. Nicolina Pernheim är blind sedan födseln och var endast 4 år när hon började med judo. Sedan dess har hon blivit en av de absolut bästa inom judon för personer med synnedsättning. Nicolina tävlar i klassen B1 (blinda) men tvingas möta delvis seende motståndare som tävlar i både B2 och B3 då reglerna inom Paralympics inte särskiljer dessa klasser. Nicolina Pernheim är idag 7:a på världsrankingen i 63-kilosklassen och är den högst rankade blinda judokan i sin viktklass.

Robin Pacek utslagen ur OS i jämn match mot världsettan27.7.2021 07:17:46 CEST | Pressmeddelande

Efter två vinster i de inledande matcherna på OS ställdes Robin Pacek i åttondelsfinalen mot världsettan och regerande världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Det blev en jämn match där både Pacek och Casse tog poäng i ordinarie tid och matchen fick avgöras i golden score. Även där var det mycket jämt men till slut lyckades Casse få in ett kast på en trött Robin Pacek. En bra insats av Robin Pacek, men som tyvärr inte räckte hela vägen och Pacek är utslagen ur OS.