Tommy Macias vidare till final på VM

Arkivbild. Tommy Macias, EM 2020 - bronsmatch. Foto Gabi Juan.

Tommy Macias är vidare till final på VM i Budapest! Det blev klart efter att han vunnit en lång och extremt jämn semifinal mot världsettan Soichi Hashimoto från Japan. Hashimoto som bland annat har ett VM-guld från 2017 och ett VM-silver från 2018, gav bra motstånd, men Macias var snäppet vassare. Efter flera tuffa dueller och domslut som inte gick Macias väg lyckades han till slut ändå avgöra matchen genom ett kast nästan tre minuter in i golden score.

I finalen väntar OS-guldmedaljören från 2012 och OS-bronsmedaljören från 2016, Lasha Shavdatuashvili från Georgien.

Finalpasset startar kl. 17.00 och kan ses live via https://live.ijf.org/ eller https://www.youtube.com/user/judo.

Arkivbild. Tommy Macias, EM 2020 - bronsmatch. Foto Gabi Juan.

Stopp på VM och missad OS-plats för Joakim Dvärby11.6.2021 18:46:10 CEST | Pressmeddelande

Det blev ett bittert slut med en tappad OS-plats på en VM-dag som inleddes så lovande för Joakim Dvärby i -100 kg. Dvärby har legat på OS-kvalgränsen under en längre period; ofta ovanför, ibland under. Idag tog det stopp i tredje omgången, steget före kvartsfinal. En snabb uträckning visade dock att de poängen Dvärby därigenom erövrade tog honom upp på OS-plats. I takt med att de värsta konkurrenterna åkte ut eller redan hade åkt ut såg det så bra ut, men…

VM-brons till Marcus Nyman10.6.2021 18:21:09 CEST | Pressmeddelande

För andra VM:et i rad vi fick se Marcus Nyman i en bronsmedaljmatch, en stor bedrift i sig. Förra VM fick Nyman nöja sig med en femteplats (vi har två 3:or och två 5:or). Denna gång blev det medalj efter en imponerande insats mot japanen Kenta Nagasawa i bronsmatchen där ett kast avslutade matchen i förlängningen. Hittills alltså två svenska VM-medaljer på ett par dagar efter en 35-årig svensk medaljtorka; och vi kan med en svensk kvar konstatera att det här är vårt främsta VM någonsin och en perfekt uppladdning inför OS i Tokyo.

VM-silver till Tommy Macias8.6.2021 18:53:08 CEST | Pressmeddelande

Det går inte att ha en bättre uppladdning inför OS i Tokyo än den Tommy Macias hade idag i Budapest. Det var 35 år sedan vi hade en svensk i VM-final och nu var det äntligen dags igen, och det för Tommy Macias i -73 kg. Macias har imponerat stort och tillhört den absoluta världseliten i flera år med många stora segrar inklusive ett EM-guld 2019. Idag blev det äntligen en VM-final och Macias första VM-medalj – ett silver.