Tommy Nilsson i BingoLotto

Med en omfångsrik och alldeles unik klang har Tommy, med sin röst, förtrollat den svenska publiken under tre hela decennier. Till våren beger han sig åter ut i landet för att följa upp 2019 års succéturne ”Allt som jag känner”. Men innan dess, den 23 februari, kl. 18.00 i TV4, gästar han BingoLotto! Missa inte detta.
Foto:Karin Törnblom

Tommy är idag tveklöst en av våra starkast lysande stjärnor på den svenska musikhimlen. Hans artisteri och engagemang sträcker sig däremot långt bortom bara scenframträdanden. Tommy har även skördat stor framgång som låtskrivare, skådespelare och röstskådespelare. Hela 23 storfilmer kan han tillskriva sig på sitt cv.

Genombrottet som soloartist kom 1987 med megahiten "Allt som jag känner", som idag har spelats fler än 10 miljoner gånger på Spotify. 1989 krönte Tommy framgången med en vinst i Melodifestivalen, med låten "En dag". 1994 utgav han låten "Öppna din dörr", som titulerades Årets låt på Svensktoppen och som idag är att betrakta som en av de främsta låtarna bland de som hör till Tommys stora låtskatt. Svindlande 20 miljoner gånger har denna spelats på Spotify.

Tommy har även figurerat en hel del i TV-rutan. Under karriärens gång har han hunnit medverkat i flera storproduktioner såsom Så mycket bättre, Melodifestivalen, Stjärnornas stjärna etc. Han har även deltagit i flera turnéproduktioner som Diggiloo och Christmas Night. Förra året tog han dessutom plats på BingoLottos scen!

Våren 2019 turnerade Tommy landet runt och tog ton i fullsatta kyrkor runtom i Sverige. I år fortsätter succén. Hela 34 turnéstopp väntar, från Kiruna i norr till Ystad i söder.

En massa storfavoriter, och ett flertalet handplockade guldkorn från Tommys digra katalog, är att vänta.

På vårens turné har Tommy med sig bästa tänkbara ackompanjemang i pianisten Sven-Gunnar Peterson och i änglalika körsångare.

Söndagen den 23 februari 2020, kl. 18.00, gästar han BingoLotto!

Foto:Karin Törnblom

Visste du att Folkspel är en ideell och politiskt obunden organisation, med 72 riksorganisationer som medlemmar? Vi är helt enkelt föreningslivets eget lotteribolag och drivs helt utan privata vinstintressen. Allt överskott går tillbaka till Sveriges fantastiska och unika föreningsliv.

Sedan starten 1991 har 17 miljarder kronor gått tillbaka till våra medlemmar. Det är medel som vi vet gör en enorm nytta, såväl för samhället som alla verksamheter runt om i landet. Det är den nyttan som driver oss framåt.