Tommy Samuelsson är invald i svensk ishockeys Hockey Hall of Fame

Det är med stor glädje som Svenska Ishockeyförbundet väljer in legendaren Tommy Samuelsson i svensk ishockeys Hockey Hall of Fame.

Han blev invald av invalskommittén.
Han kommer att uppvaktas av Svenska Ishockeyförbundet.
Tommy Samuelsson hyllas i samband med Beijer Hockey Games och landskampen Tjeckien-Tre Kronor i Hovet, Stockholm, klockan 19.00 torsdagen den 7 februari 2019.
Biljettinformation via denna länk: https://swehockey.propublik.se/bhg2019

Tommy Samuelsson, spelare, invald som nummer 118 i Hockey Hall of Fame
Motivering:
"En legendar inte bara i Färjestads BK utan i svensk ishockey i stort. Två SM-guld som aktiv, två guld också som coach i Färjestad. Dessutom har han som coach fört upp Skellefteå till högsta serien, sedan de varit borta i sexton säsonger. Tre silver på sex VM är fina meriter, liksom två OS-brons. Tommy har fått Guldpucken och dessutom blivit Årets Coach. Som ledare har han också varit assisterande i Tre Kronor och verkat många år i Schweiz och Österrike. Hans spelstil var närmast vacker, en fantastisk skridskoåkare med en speluppfattning av sällan skådat slag. Kuriöst nog är han född i fotbollsmetropolen Degerfors."

LÄS MER PÅ HOCKEY HALL OF FAME

Titta gärna in på svensk ishockeys officiella Hockey Hall of Fame.

OM HOCKEY HALL OF FAME
Hockey Hall of Fame startades den 13 december 2011. Då presenterades också den förste som valdes in i Hockey Hall of Fame, Sven Tumba.

HOCKEY HALL OF FAMES INVALSKOMMITTÉ
Peter Blomqvist, ordförande