Tony Irving: Ekonomiska kriser bör få oss att omvärdera vår livsstil

TONY IRVING gästar EFN Ekonomikanalens privatekonomiska podd Fattig eller rik för att prata om hur man kan hantera ekonomiska kriser. Han berättar om sina egna erfarenheter från att ha haft två konkursdrabbade bolag.

Tony Irving och Amelia Adamo i podden Fattig eller rik. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

Tony Irving är känd i hela Sverige från Let's Dance men i podden Fattig eller rik pratar han i stället om sina ekonomiska motgångar. Irving delar han med sig av sina erfarenheter av hur man hanterar en konkurs och vad alla bör tänka på när coronakrisen är över. Han ser tillbaka på sin första konkurs som något som fick honom att omvärdera sin livsinställning.

”Min konkurs var det bästa som har hänt mig för jag fick nollställa mitt liv. Men att hamna där var det värsta som har hänt mig”, säger han.

Han berättar om att han tidigare la alla pengar han fick in på onödig konsumtion för att upprätthålla sin status som kändis. Det blev inte bättre av att han umgicks med likasinnade och tog avstånd från äldre vänner och familj. När företagets kris var ett faktum valde han att återgå till sitt tidigare jag och hittade kärleken - sin nuvarande make Alexander.

Irving förklarar att han ofta köper secondhand, storhandlar, budgeterar och sparar för att vara bättre förberedd för framtida ekonomiska utmaningar. När ämnet om corona tas upp berättar han om hur han själv har blivit av med 42 uppdrag mellan augusti och nu. För tillfället får han endast inkomst från Let's Dance men inte längre uppdrag från uppträdanden. Han har tillsammans med sin make sett över nuvarande budget för att planera inför de ekonomiska svårigheter de kommer erfara från inkomstbortfallet.

”Konsekvenserna av coronakrisen kommer vara med oss länge”, menar han och syftar på att ekonomin kommer att ta smällar långt efter att coronakrisen har lagt sig.

Tony Irving poängterar att företagsägare som redan nu upplever ekonomiska svårigheter verkligen bör tänka över huruvida ett lån kommer att gynna företaget på längre sikt. Att ta ett lån kommer bara leda till att man skjuter på problemet menar han. Vidare utvecklar han med att lägga tyngdpunkten på att han själv valt att aldrig ta lån utan i stället bet i det sura äpplet genom att ansöka om konkurs för sina företag. När han hade det som sämst ställt ekonomiskt minimerade han alla utgifter och bodde hemma hos en vän under åtta månader. Han menar att även privatpersoner måste planera kring sin privatekonomi framöver och utvecklar med att man bör se till att ekonomin klarar sig över en längre tid.

Irving ger privatpersoner rådet att se över sina utgifter och att ta bort det som man inte verkligen behöver. Han menar att konsumtionen för många kan dras ner om ekonomin är osäker. Det går att leva mer hållbart med att låna saker från sin bekantskapskrets, undvika att köpa nya saker i stor utsträckning och se över kostnader som uteluncher och restaurangbesök. Han förklarar även att tycker att man ska vara starkt kritiskt till marknadsföring. Folk bör tänka efter om varför något marknadsförs av en kändis i stället för att man utvecklar ett köpbehov för att man vill kopiera en kändis eller influencers livsstil.

Lyssna på podden här (41:40 min, nytt fönster)

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, alla våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.