Top Cats I BingoLotto

I en genre där spelglädje utgör den innersta kärnan, uppvisar dessa unga värmlänningar idealet. Med fyndig komik, outtröttlig energi och precisa luftsparkar pumpar man syrerikt blod in i rockabilly-traditionen. Med stor musikalitet förenar Top Cats en melodiös popkänsla med klassisk rock’n’roll och rockabilly. Den medryckande effekten av denna kombination får du möjlighet att uppleva då bandet gästar BingoLotto den 27/10, kl 18 i TV4. Slå en dubbelknut på dansskorna och sjung upp, noga och väl, för nu blir det fart och fläkt!

TOP CATS

Redan år 2001 skrevs prologen i framgångssagan som är Top Cats. Efter uppmaning från klassens musiklärare valde de unga vännerna Jon Kleppenes och Fredrik Lilja att, i musiksalen på Frykenskolan i Torsby, slå sina musikaliska sinnen samman. Då tog de form som en klart lokal angelägenhet. Idag, däremot, är de ett av landets allra mest folkkära band, inom genren. Trots sin ännu unga ålder har man ändå tveklöst gjort sig förtjänta av epitet ”veteraner” på den svenska musikscenen. Ändå sedan tidiga tonår har bandet föranlett den svenska publiken att vallfärda till scen efter scen – och med över 35 miljoner streams på Spotify råder det inga tvivel kring folkets kärlek till bandets dansanta karaktär. I konstellationen hittar vi Jon Kleppenes, Robert Jansson, Martin Lindahl och Fredrik Lilja.

RAGGARLIV

Bandets stora genombrott kom i och med SVT-dokumentären Raggarliv. Tätt därefter bjöds man in till Grynets show, i vilken man gjorde två spelningar. Deras medverkan här öppnade för ett än bredare genomslag, inte minst i tv-rutan. I Nyhetsmorgon, kort därpå, axlade man rollen som representant för den nya vågen av "gammal, hederlig rockabilly".

TALANG

År 2010 innebar nya utmaningar och ett fortsatt medialt uppsving för bandet. Bland annat ställde man upp i TV4-produktionen Talang, med lyckosamt utfall. Bandet tog sig till semifinal, och deras framträdanden resulterade i att flera stora låtskrivare knackade på dörren. Bland andra Calle Kindbom, Thomas G:son, Fredrik Kempe och Peter Kvint.

ETT NYTT KAPITEL

År därpå gav bandet ut albumet ”Heartache”, i samarbete med Warner Music Sweden, och efter bara ett par dagar hade skivan seglat upp på en hedersam andraplats på Sverigetopplistan och har idag sålt guld. Framgången kröntes ytterligare med flertalet framträdanden i TV. Först och främst i BingoLotto, men även i ”Tillsammans för världens barn”, ”Go'kväll” och ”Adam Live”.

MELODIFESTIVALEN

2012 var året då bandet äntrade Melodifestivalens scen. Med låten ”Baby Doll” skipade man stora framgångar. Efter en lyckad sejour i ”Andra chansen”, tog man slutligen plats på finalscenen i Globen. Med totalt 68 poäng slutade gruppen på sjätteplats av tio tävlande i finalen.

Efter snart två decennier i den glödheta Rockabilly-genrens tjänst så är det nu återigen dags att, för en andra gång, ta klivet upp på BingoLottos scen. Söndagen den 27 oktober är det dags! Missa inte detta.

Nordman i BingoLotto17.10.2019 16:33:40 CESTPressmeddelande

Få artister på den svenska musikscenen förfogar över en lika gripande karisma, och ett lika dubbelbottnat djup i rösten, som Håkan Hemlin. Få dansar lika lätt med fingrarna över nyckelharpan, och skapar lika levande musik, som Mats Wester. Tillsammans utgör de musikduon Nordman. Mystiken förtrollar. Deras unika begåvning, likaså. Söndagen den 20/10, kl. 18.00 i TV4, gästar duon BingoLotto. Oemotståndlig scennärvaro utlovas. Detta vill du inte missa!

Claes-Göran Hederström i Bingolotto9.10.2019 15:43:01 CESTPressmeddelande

Gammal kärlek rostar aldrig. Än mindre svenska folkets outtröttliga kärlek till kultikonen Claes-Göran Hederström. Och att ta emot epitetet kultikon är enligt Claes-Göran själv ingen konst – det är bara att sjunga samma låt i 47 år, menar han. Det börjar verka som att teorin stämmer, banne mej. Söndagen den 13 oktober, kl. 18.00 i TV4, tar Claes-Göran plats på BingoLottos scen – kanske med ambitionen att intyga om just detta.