Toppbetyg för Rubens Östlunds THE SQUARE

I dag är det svensk biopremiär för Ruben Östlunds Guldpalmsvinnare och Sveriges Oscarsbidrag, The Square. Kritikerna ger genomgående filmen mycket höga betyg. The Square är producerad av Erik Hemmendorff på Plattform Produktion i samproduktion med bland andra Film i Väst. Den är till stora delar inspelad i Göteborg.

Här är ett urval recensioner:

Helena Lindblad, Dagens Nyheter, betyg 5 av 5:
” I jämförelse med Ruben Östlunds förra film, den narrativt strama ”Turist” är ”The square” betydligt mer karnevalisk och kaotisk, en böljande parad av uppslag till idédebatt, moraliska frågeställningar och samhällsanalys. Somliga tankar är lite mer lösa i konturerna än andra men filmen håller hela tiden ihop tack vare det helt suveräna skådespeleriet. Den internationellt lyskraftiga trion i förgrunden, Claes Bang, Elisabeth Moss och Dominic West (”The affair”), har alla en intensiv närvaro även om de två sistnämnda inte har så många scener att spela med. Särskilt dansken Claes Bang med sin dandyaktiga ”ung-Pierce Brosnan”-look är avväpnande charmig och djupt mänsklig mitt i sin brist på ansvarstagande. Den kända galleristen Marina Schiptjenko är en av gästartisterna från den verkliga konstvärlden och gör en liten men väldigt exakt, sarkastisk roll som museets högsta boss.”

Björn Jansson, Sveriges Radio P4, betyg 5 av 5:
”Ruben Östlunds The Square är en film med scener som tar upp mänskliga dilemman. Det är en visuell fest stundtals, det finns överraskande kul scener, den är lång nästan två och halv timme, men den känns inte för lång.”

Anna Hellsten, Svenska Dagbladet, betyg 5 av 6

Emma Engström, Sveriges Radio Kulturnytt, betyg 4 av 5

Mats Johnson, Göteborgs-Postenbetyg 4 av 5

Jan-Olov Andersson, Aftonbladet, betyg 4 av 5

Sofia Olsson, SVT Kulturnyheterna, betyg 4 av 5

Peter Bradshaw, The Guardian, betyg 4 av 5

Läs också:

Jonas Holmberg, Expressen

Fredrik Sahlin, SVT

George Ivanov, PoV

Bodil Juggas, Arbetarbladet

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion OUR TIME slåss om ett Guldlejon i Venedig15.8.2018 15:12Pressmeddelande

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) har nominerats till ett Guldlejon vid en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, Venedigs. Filmen är också uttagen till Torontos filmfestival. - Att ha en film som tävlar om ett av filmvärldens mest prestigefyllda priser, Leone d’Oro eller Guldlejonet, är en stor ära för oss. Vi gratulerar Carlos Reygadas och alla som gjort denna storfilm möjlig. Att ha med filmer i Berlin, Cannes, Venedig och Toronto är våra uttalade mål och vi är ytterst stolta över att vi lyckats med alla, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.