Toppbetyg för SEAT Arona i Euro NCAPs tester

/ Nya Arona gör Ateca, Leon och Ibiza sällskap med fem stjärnor i Euro NCAPs säkerhetstester / Arona får toppresultat i alla kategorier och utmärker sig speciellt inom “Skydd av vuxna” och ”Fotgängarskydd”

Södertälje, 10/11/17 – Nya SEAT ARONA får högsta betyg i Euro NCAP’s krävande säkerhetstester och sållar sig därmed till samma skara som syskonen Leon, Ibiza och Ateca som alla presterat på toppnivå i testerna.

Arona får toppresultat i alla kategorier och utmärker sig speciellt inom “Skydd av vuxna” och ”fotgängarskydd”.  Aronas assistanssystem för förare får toppbetyg och effektiviteten hos autobromssystemet (AEB) och Aronas front assist utmärker sig i denna kategori. Genom att kombinera radarteknologi med de senaste versionerna av ABS och ESC känner systemen inte bara av och assisterar vid andra fordon utan korrigerar även för fotgängare. Kombinerat hjälper dessa föraren att bromsa på ett säkert och snabbt sätt.

Även inom krocksäkerhet utmärker sig nya Arona. Med bältessträckare och bälteskraftsbegränsare fram och bak möter Arona de mest krävande utmaningar inom vuxen- och barnsäkerhet. En förbättrad ”passform” kring överkropp och höft ger bättre respons i händelse av en krock. Isofix och Top Tether fästen i baksätet är också standard i nya ARONA tillsammas med 3 nackstöd bak, bältespåminnare och 6 st air bags.

Arona tillverkas i Barcelona på den nya MQB A0-plattformen och överträffar även standardkraven för Euro NCAP genom att erbjuda: starthjälp i backe (hill hold control), ljussensor för färdljus, multikollisionsbroms, däcktrycksövervakning och varselljus som standard, adaptiv farthållare, rear cross traffic alert, dödavinkelvarnare samt parkeringsassistent för både parallell-, och tvärparkering som tillval.

För ytterligare information kontakta

Henrik Looser PR- & Marknadschef Marknad  Direkt:  +46 (0)8-553 867 23Mobil:  +46 (0)72-512 84 24 henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til