Toppbetyg för SEAT Arona i Euro NCAPs tester

/ Nya Arona gör Ateca, Leon och Ibiza sällskap med fem stjärnor i Euro NCAPs säkerhetstester / Arona får toppresultat i alla kategorier och utmärker sig speciellt inom “Skydd av vuxna” och ”Fotgängarskydd”

Södertälje, 10/11/17 – Nya SEAT ARONA får högsta betyg i Euro NCAP’s krävande säkerhetstester och sållar sig därmed till samma skara som syskonen Leon, Ibiza och Ateca som alla presterat på toppnivå i testerna.

Arona får toppresultat i alla kategorier och utmärker sig speciellt inom “Skydd av vuxna” och ”fotgängarskydd”.  Aronas assistanssystem för förare får toppbetyg och effektiviteten hos autobromssystemet (AEB) och Aronas front assist utmärker sig i denna kategori. Genom att kombinera radarteknologi med de senaste versionerna av ABS och ESC känner systemen inte bara av och assisterar vid andra fordon utan korrigerar även för fotgängare. Kombinerat hjälper dessa föraren att bromsa på ett säkert och snabbt sätt.

Även inom krocksäkerhet utmärker sig nya Arona. Med bältessträckare och bälteskraftsbegränsare fram och bak möter Arona de mest krävande utmaningar inom vuxen- och barnsäkerhet. En förbättrad ”passform” kring överkropp och höft ger bättre respons i händelse av en krock. Isofix och Top Tether fästen i baksätet är också standard i nya ARONA tillsammas med 3 nackstöd bak, bältespåminnare och 6 st air bags.

Arona tillverkas i Barcelona på den nya MQB A0-plattformen och överträffar även standardkraven för Euro NCAP genom att erbjuda: starthjälp i backe (hill hold control), ljussensor för färdljus, multikollisionsbroms, däcktrycksövervakning och varselljus som standard, adaptiv farthållare, rear cross traffic alert, dödavinkelvarnare samt parkeringsassistent för både parallell-, och tvärparkering som tillval.

För ytterligare information kontakta

Henrik Looser PR- & Marknadschef Marknad  Direkt:  +46 (0)8-553 867 23Mobil:  +46 (0)72-512 84 24 henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f