Toppförare från Porsche Carrera Cup Scandinavia kör i Le Mans

Till helgen avgörs världens största sportvagnsrace 24-timmars i Le Mans och Porsche jagar sin tredje raka seger. I Porsche Carrera Cup som också körs på den legendariska La Sarthe-banan kommer svenske talangen Philip Morin till start.

Philip Morin1

Den 17-18 juni avgörs 2017 års upplaga av världens största sportvagnsrace 24-timmars i Le Mans. Efter totalsegrar 2015 och 2016 har Porsche siktet inställt på ett hattrick 2017. Den legendariska sportvagnstillverkaren finns på plats med två 919 Hybrid i LMP1-H-klassen. Som vanligt med en laguppställning som innehåller några av världens mest meriterade förare. Startnummer 1 körs av Neel Jani, André Lotterer och Nick Tandy. I startnummer 2 återfinns Timo Bernard, Earl Bamber och Brendon Hartley.

Under 24-timmarshelgen avgörs även en av årets mest spännande Porsche Carrera Cup-tävlingar på den 13,6 kilometer långa La Sarthe-banan. Ett race som blir särskilt intressant för alla svenska racingfans eftersom Luleå-sonen Philip Morin (20) kommer till start.

– Det är varje racingförares dröm att få tävla på Le Mans!, säger Philip Morin.

– Att få köra på samma asfalt som Jacky Ickx och Derek Bell i en Porsche, det märke som har rekordet för flest antal segrar i 24-timmarstävlingen är ett fantastiskt ögonblick i min karriär, fortsätter Morin.

Philip Morin är en av svensk racings stora talanger med en serie fina resultat på sitt CV. Han började tävla i karting redan vid 9 års ålder. 2011 blev han svensk mästare och året därpå kom han 3:a i EM efter flera fina segrar. Samtidigt tog han en femteplats i VM-finalen och besegrade där bland andra F1-stjärnan Max Verstappen.

2016 debuterade Morin i Porsche Carrera Cup Scandinavia och var länge en het titelkandidat med tre segrar under säsongen. Det blev till slut en andraplats i mästerskapet efter Fredrik Larsson. Under säsongen erbjöds han även inhopp i STCC och levererade en tredjeplats direkt i debuten på Solvalla.

Philip tävlade även internationellt under 2016 med bra resultat. I finalracet av Porsche Carrera Cup Deutschland säkrade han en fin 4:e-plats. Ett resultat som tillsammans med övriga framgångar under säsongen nominerade honom till en shoot out för Porsche Motorsport Junior Programme.

2017 kombinerar Philip satsningen på Porsche Carrera Cup Scandinavia med den internationella upplagan Porsche Mobil1 Supercup som körs tillsammans med Formel 1. I Sverige kör Philip för Cirkus Karlsson Racing och leder just nu mästerskapet före Jocke Mangs. I Porsche Supercup och på Le Mans kör Philip Morin för Martinet By Almeras.

Philip Morin

2011 Svensk mästare i karting.

2013 Mästare i BNL Karting Series.

2013 Tredjeplats i karting-EM.

2013 Rankad 5:a i världen i karting.

2016 Tvåa i Porsche Carrera Cup Scandinavia med tre segrar. Tredje plats i STCC-debuten på Solvalla. Inhopp i Porsche Carrera Cup Deutschland med en 4:e plats i finalracet på Hockenheim. Med i uttagning till Porsche Motorsport Junior Programme.

För ytterligare information kontakta Raine Wermelin, 08-55386500, eller  raine.wermelin@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Philip Morin1
starten 2014
Philip Morin2
Porsche 919 Hybrid 2