Toppfysiker inviger Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg

Totalt rullas ett hundratal digitala programpunkter ut för allmänheten, skolan och branschen under Vetenskapsfestivalen, och redan har 3 800 skolbarn och lärare bokat in sig. Toppfysikern Geoffrey West inviger ett digert program, som mestadels hålls digitalt. Festivalveckan har temat rörelse, och det kommer bland annat att handla om pandemin och klimatångest.
Geoffrey West, Charlotta Mellander och Robin Teigland.

Den 1 oktober invigs den 24:e upplagan av Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg. Huvudtalare på invigningen  är visionära fysikern Geoffrey West, som är världsledande i att förstå städer och dess tillväxt. Hans banbrytande forskning visar dessutom att liknande modeller som används för att förstå städer också kan användas för både organisationers och företags tillväxt såväl som däggdjurs tillväxt.

Geoffrey West möter i ett panelsamtal Robin Teigland, professor vid Chalmers, och Charlotta Mellander, professor vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Under invigningen blir det dessutom specialskriven dans med dansare från Kungliga baletten. Invigningen följer du här.

Extra satsning på invigningen
För tredje året i rad satsar Vetenskapsfestivalen extra på invigningen som är möjligt tack vare en donation av Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

– Vetenskapsfestivalen gör ett fantastiskt arbete med att förmedla vetenskap på många spännande sätt. Den bidrar till att människor kan upptäcka världen ur olika perspektiv och tänka nya tankar, och det är vi glada att kunna stödja, säger Madeleine Olsson Eriksson, styrelseordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Publika programmet
Årets tema är rörelse och ses ur en rad perspektiv; alltifrån att gympa tillsammans till att jorden snurrar och rörelser som driver samhällsförändring. Under veckan kommer flera programpunkter också ta ett grepp om coronapandemin. Skulle till exempel den svenska älgen kunna bli en animal zero precis som fladdermusen i Wuhan, Kina? Hur har medier bevakat Corona och vilka demokratiska principer har vi gett avkall på när restriktioner införs världen över? Har äldres perspektiv tagits tillvara på och vad är egentligen ett Coronapassport?

– Årets program handlar om vår samtid och utöver att du får mer kunskap om vår värld kan du quiza, lyssna, delta och ställa dina frågor direkt till forskarna. Vi hyllar den nyfikenheten, säger Jenny Hultén, konstnärlig ledare och programansvarig på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen.

Skolprogrammet
Det livesända och interaktiva Skolprogrammet innehåller bland annat digitala fysiklekar, kemiexperiment, matematiska leksaker och hållbarhetaktiviteter. Flera tusen elever deltar i årets Skolprogram som bjuder in till både chat, gruppövningar och egna laborationer.

Lärarkonferensen och Forum för forskningskommunikation
För pedagogerna blir det konferens på temat Framtidens lärare, där det också kommer bjudas på humoristisk talkshow med Fritte Fritzson och Ina Lundström. På konferensen Forum för forskningskommunikation är temat Från vision till verklighet – Forskningskommunikation i ljuset av en pandemi. Samtliga delar är digitala och gratis.

Årets datum:

Skolprogrammet: 28 september – 2 oktober
Lärarkonferensen: 29 september
Publika programmet: 1 - 4 oktober
Forum för forskningskommunikation: 1 oktober

Om Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg

Med omkring 60 000 besök är den Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg  ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang, och Sveriges största kunskapsfest. Sedan 1997 har Vetenskapsfestivalen varit en mötesplats för kunskap, inspiration och nya perspektiv. Varje år arrangeras tre program, ett för skola, ett för branschen och ett för allmänheten som är öppet och gratis för alla.

Vetenskapsfestivalen är en hållbar festival och arbetar med miljö-, sociala- och ekonomiska frågor.

Huvudmän: Vetenskapsrådet, Riksbankens Jubileumsfond, Västra Götalandsregionen, Chalmers, Göteborgs Universitet, Näringslivsgruppen Göteborg & Co och Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Geoffrey West, Charlotta Mellander och Robin Teigland.

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.