Toppkandidaten Fredrick Federley (C) intervjuas i Synfält Framåt

Inför valet till Europaparlamentet i maj samarbetar Jernkontoret med politikpodden Synfält Framåt, för att lyfta industrins hjärtefrågor på Europanivå. Nu släpps det fjärde och sista avsnittet, och turen har kommit till Centerpartiets toppkandidat Fredrick Federley.

Stålindustrin engagerar sig i valdebatten eftersom Europasamarbetet är viktigt för samverkan kring långsiktiga och hållbara lösningar, inte minst för klimatomställningen. Samhället byggs till stor del av stål och utvecklingen i världen gör att efterfrågan på stål ökar.

– Skulle vi sluta producera stål i Sverige, som har världens renaste stålproduktion, så kommer det stålet att produceras någon annanstans, med negativa globala miljöeffekter som följd. I Sverige har stålindustrin lagt en tydlig vision - vi ska nolla mängden koldioxidutsläpp till 2045, säger Bo-Erik Pers, Jernkontorets vd, som också medverkar i poddavsnittet.

– Det finns ju de som vill gå väldigt hårt fram, alltså hårdare än vad industrin klarar av att ställa om. Det vore ju ganska enkelt att minska våra utsläpp med 10 procentenheter imorgon, det är att riksdagen fattar beslut om att det är förbjudet med stålindustri i Sverige. Effekterna av det blir dock väldigt korkade eftersom vi kommer att behöva till exempel cyklar, och om stålet i cykeln kommer från Indien så är det åtta gånger högre utsläpp som man har bidragit till när man köpt stålet, menar Fredrick Federley.

Under april och maj intervjuas fyra toppkandidater i Europaparlamentsvalet i politikpodden Synfält Framåt, som drivs av Kristoffer Appelquist och Tobias Wahlqvist. Idag släpps det fjärde och sista avsnittet och du lyssnar på synfältframåt.se eller där poddar finns. Du kan självklart fortfarande lyssna på tidigare avsnitt med Jytte Guteland (S), Jakop Dalunde (MP) respektive Jörgen Warborn (M).

Klimatomställning och kompetensförsörjning i höstens regeringsförklaring11.9.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Statsministern prisade näringslivet för ambitiösa klimatåtaganden och pekade bland annat på klimatfärdplanerna. Han ville dessutom komma till bukt med kompetensbristen i Sverige genom att i större utsträckning utforma utbildningar efter samhällets behov. Jernkontorets företrädare välkomnar dessa uttalanden, men efterfrågar samtidigt långsiktighet och en politisk helhetssyn, för att en konkurrenskraftig stålindustri ska kunna bidra till klimatomställningen.

Säkra Industriklivet över mandatperioderna23.8.2019 09:55:27 CESTPressmeddelande

Sverige siktar på att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. För att nå målet krävs ambitiösa åtaganden från alla samhällsaktörer, men också samverkan mellan politiken och den svenska industrin och mellan aktörer över industrigränserna. Industriklivet skapar förutsättningar för en hållbar omställningen, stödet är långsiktigt och välriktat mot projekt som ger stor positiv klimateffekt. Regeringen måste säkra Industriklivet över mandatperioderna.