Topplacering för Specsavers - en av Sveriges bästa arbetsplatser

Specsavers får topplacering i ”Great Place to Works” årliga medarbetarundersökning som uppmärksammar ”Sveriges Bästa Arbetsplatser”. – Vi tror att nyckeln till framgång är få jobba med att bidra till bättre ögonhälsa i en entreprenöriell kultur där alla medarbetare möts med respekt och mår bra på sin arbetsplats, säger Jennie Widell, HR-chef på Specsavers.

Bakom utmärkelsen ​”Sveriges bästa arbetsplatser”​står stiftelsen Great Place To Work som årligen genomför en omfattande medarbetarundersökning - och i år får Specsavers en topplacering i den prestigefulla arbetsplatsstudien. En mycket fin nionde plats blev det i år för Specsavers vilket trots ett tufft år innebär ett rejält kliv upp från förra årets plats 14.

Att bidra till en bättre ögonhälsa för alla genomsyrar Specsavers verksamhet, och det gäller såväl i den dagliga driften som i optikkedjans olika CSR-projekt, som exempelvis det välgörenhetsprojektet Ge Syn i Tanzania som i år pga Covid -19 pandemin genomfördes i en mycket mindre skala.

Detta arbete, i kombination med tydliga mål och omfattande interna utbildnings- och utvecklingsmöjligheter, skapar stolthet hos Specsavers medarbetare. Öppen kommunikation för alla är även en framgångsfaktor som skapar engagemang, delaktighet och förståelse för företagets verksamhet.

– Vi har en stor respekt för varandra och ser, värderar och uppmuntrar varje medarbetares enskilda bidrag. Detta visar sig både i vårt kundmöte i butik och i det höga engagemanget bland personalen oavsett om de arbetar i butik eller på vårt supportkontor. Vi är stolta över att den fina kultur vi tillsammans byggt upp och redan vet om internt nu återigen också uppmärksammas externt genom utmärkelsen till en av Sveriges bästa arbetsplatser, säger Jennie Widell, HR-chef, Specsavers Sverige.

Specsavers har sedan de etablerade sig i Sverige 2004 med sina 115 butiker blivit en av Sveriges största optikerkedjor. Supportkontoret, som stöttar allt kring butikernas drift med has sin bas i Göteborg. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har idag över 1 600 optikbutiker med cirka 32 500 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zealand och Australien.

Vill du veta mer gå in på specsavers.se

Skydd mot ögonsjukdom - men 4 av 10 bär ej solglasögon13.7.2021 09:33:37 CEST | Pressmeddelande

Var femte svensk använder solglasögon för att vara snygg och cool, 4 procent för att matcha kläder och 3 procent för att inte bli igenkänd. Bara 12 procent använder solglasögon för att undvika ögonsjukdom. Men fyra av tio svenskar använder inte solglasögon alls under soliga dagar. Allt enligt en undersökning som gjorts av Kantar Sifo på uppdrag av Specsavers. – Att skydda dina ögon från solen med rätt solglasögon är lika viktigt som att använda solskyddsfaktor för huden. Det är viktigt att bära solglasögon med 100 procent UV-skydd, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.